Uutiskirje 08/2011: BeiZ pitää huolen, että lapsetkin pääsevät pelaamaan

Lastenkaan ei nykyään tarvitse jäädä osattomiksi pelimarkkinoilla. Tampereella ja Pekingissä toimiva BeiZ Oy on näet keskittynyt erityisesti lastenpeleihin, ja markkinoille on tulossa ensimmäinen lapsille suunnattu ilmainen suomenkielinen iOS-peli.

BeiZ Ltd perustettiin keväällä 2009 Kiinassa, missä toimitusjohtaja Mika Heikinheimo tuolloin asui. Kun Heikinheimo muutti Suomeen, siirtyi myös yrityksen pääkonttori, ja BeiZ Oy perustettiin marraskuussa 2010. Firman palkkalistalla on kymmenisen henkilöä, joista kolme työskentelee Suomessa ja loput Kiinassa.

Lastenpeleihin päätettiin keskittyä siitä yksinkertaisesta syystä, että markkinoilla oli tuolloin hyvin suppea valikoima lapsille sopivia pelejä: vain muutama musiikkipeli ja paljon yleispelejä. ”Nyt tilanne on toki parempi mobiilipuolella, mutta muille alustoille ei vieläkään löydy oikein mitään mitä omille lapsille haluaisi ostaa. Tekemistä siis riittää”, Heikinheimo toteaa. BeiZ onkin ehtinyt julkaista useita Lola-sarjan pelejä sekä suomalaislapsille tuttua Miinaa ja Manua, ja näiden lisäksi valikoimaan kuuluu muun muassa Staraoke-iOS-peli.

BeiZ julkaisi heinäkuussa suomenkielisen Lolan Hedelmäsudokun iOS-alustoille, ja elokuun puolella siitä julkaistaan ilmaisversio. Myös kaupallinen Mac-versio on tulossa. Peli on tarkoitettu 4–8-vuotiaille, mutta Heikinheimon mukaan sen vaikeimmat tasot viihdyttävät kyllä vanhempiakin pelaajia. Lolan Hedelmäsudoku on saatavilla kymmenellä kielellä: suomen lisäksi tarjolla ovat englanti, ranska, italia, saksa, espanja, hollanti, japani, korea ja kiina.

Varsinaiseen kehitystyöhön BeiZ käytti noin puoli vuotta. Heikinheimo kertoo, että lasten pelit eivät välttämättä ole teknisesti haastavia, mutta muita haasteita riittää: hyvä käytettävyys, hauskuus ja tasainen oppimiskäyrä ovat lastenpeleissä tärkeitä. Jos yksikin osa-alue pettää, pelin mahdollisuudet heikkenevät huomattavasti. Pelien myynnissäkin riittää haasteita, sillä esimerkiksi Lolan Hedelmäsudokussa on paljon puhuttua kieltä, ja lastenpeleihin tarvitaan poikkeuksellisen sopiva ääninäyttelijä. Esimerkiksi englannin osalta käytössä on ollut jo lukuisia ääninäyttelijöitä, mutta suomen ääninäyttelijä Eija Mertama on Heikinheimon mukaan aivan erinomainen.

Pelejä on tarkoitus tukea varsinaisen julkaisun jälkeen päivityksillä, ja Lolan Hedelmäsudokullekin on jo alustava päivityssuunnitelma valmiina. Isompiin päivityksiin on kuitenkin tarkoitus ryhtyä vasta, kun pelistä on saatu palautetta.

BeiZ aikoo laajentaa toimintaansa ainakin muutaman vuoden ajan. Tavoitteena on tuoda markkinoille uusia, laadukkaita pelejä ja lokalisoida niitä yhä useammille kielille. ”Yritys on vielä nuori ja ensimmäinen tilikautemme Suomessa on vasta puolivälissä, eli tulevaisuuden arvioimisessa on omat riskinsä. Markkinat kuitenkin kasvavat kovaa vauhtia ja pelimme saavat yhä enemmän pelaajia. Olemme siis erittäin optimistia tulevaisuuden suhteen”, Heikinheimo toteaa.

Riikka Karhila

Summary in English

BeiZ Ltd is a Finnish-Chinese studio specializing in games for children. The company, known for their Lola games, moved to Tampere last year, while some operations still remain in Beijing. In August, BeiZ releases a free version of their iOS game, Lola’s Fruit Shop Sudoku.

Uutiskirje 07/2011: 10tons – Pitkäjänteisyydellä pärjää casual-peleissäkin

10tons artikkelin kuvitus

Casual-pelien perusajatuksia ovat helppous ja nopeus, mutta niitä kehittävän studion luomisessa pitkäjänteisyys on arvossaan. Kahdeksan vuotta alalla toiminut 10tons on vanha tekijä, jonka toiminta perustuu kärsivällisesti valetulle taloudelliselle perustalle sekä studion itsenäisyyden varjelemiselle. Studion uusin peli Joining Hands julkaistiin kesäkuun alussa, ja jatkoa on luvassa myös Azkend-pelisarjaan.

10tons perustettiin vuonna 2003, kun studio julkaisi ensimmäisenä pelinään Crimsonlandin. Opiskelijapohjalta tamperelaisstudio ehti julkaista vielä kaksi peliä, joiden jälkeen täysipäiväinen toiminta aloitettiin vuonna 2006. Alkuvaiheen alustoja olivat PC ja Mac, vaikka idea mobiilipelien kehittämisestä olikin jo olemassa. Laiteteknologia ei kuitenkaan vielä tuolloin sallinut näiden suunnitelmien toteuttamista. Varsinaisesti 10tons siirsi painopisteensä mobiilipeleihin vasta iPhonen ja App Storen myötä vuonna 2008.

Casual-pelaamisen nousun 10tons haistoi jo aikaisessa vaiheessa, heti Crimsonland-räiskintäpelin julkaisun jälkeen vuonna 2003. Samalla ryhdyttiin luomaan MythPeople-brändiä, jolla perheystävälliset casual-pelit saatiin selvästi eroteltua hardcore-menosta.

Perusta 10tonsin toimintamallille luotiin jo aikaisessa vaiheessa. Opiskelijapohjalta studio julkaisi kolme peliä – Crimsonlandin, Ice Breakerin ja Bubblefish Bobin – joilla onnistuttiin keräämään kohtalainen alkupääoma. Strategiassaan studio on aina painottanut riippumattomuutta ja vakautta, ja niihin on pyritty maltillisella kasvulla sekä omien taloudellisten resurssien turvaamisella. 10tons toimiikin täysin peliensä myyntituloilla, ja itse asiassa sen projektien ainoa ulkopuolinen rahoitus on ollut Heroes of Kalevalalle myönnetty EU-avustus.

Kaikkien pelistudioiden osalta riippumattomuuteen vaikuttavat myös julkaisuratkaisut. Alkutaipaleellaan 10tons teki julkaisuissa yhteistyötä mm. Real Networksin ja Reflexiven kanssa, mutta nykyään tamperelaiset julkaisevat pelinsä itsenäisesti. Koska myös pelien oikeuksista on pidetty tarkasti kiinni, voidaankin 10tonsin kohdalla puhua täysin itsenäisestä studiosta. ”Oikeuksien säilyttäminen on ollut erittäin hyvä valinta, sillä olemme pystyneet siirtämään PC-pelejämme mobiililaitteille. Mitä enemmän omaa teknologiaa, osaamista ja omia IP:itä kertyy, sitä todennäköisemmin niitä pääsee myös hyödyntämään uusissa kasvu- ja kehitysmahdollisuuksissa”, toteaa 10tonsin Tero Alatalo.

Kesäkuun alussa 10tons julkaisi iPhonelle ja iPadille pulmapeli Joining Handsin. Hyvän vastaanoton saaneen pelin alustavalikoima laajenee kaikille suurille mobiilialustoille sekä Macille ja PC:lle. Ideointi ja prototyypistä tuotantoon siirtyminen veivät Joining Handsin kohdalla noin kolme kuukautta. Ensimmäinen päivitys ja laajennus ehdittiin julkaista kesäkuun loppupuolella; aika sekä markkinat näyttävät, paljonko Joining Handsiin julkaistaan lisämateriaalia.

Tulevaisuuteen 10tonsilla suhtaudutaan positiivisesti. Kokeneen studion mukaan mahdollisuuksia tuntuu olevan rajattomasti, mutta samalla kilpailu kiristyy ja alalla on sopeuduttava nopeisiin muutoksiin. Varsinkin pienet ja keskisuuret yritykset ovat haastavassa asemassa, sillä niillä ei ole jättimäisiä markkinointikoneistoja ja ne joutuvat kilpailemaan tuhansien indie-kehittäjien kanssa.

”Pelialalla onnistunut innovaatio kukkii, ja se myös palkitaan App Storen kaltaisissa jakelukanavissa. Kynnys alalle pääsemiseen ei ole koskaan ollut näin matalalla”, Alatalo pohtii. ”On mielenkiintoista nähdä, millaiselle tasolle mobiilipelien sisällöntuottajien määrä ja keskimääräinen kannattavuus asettuvat seuraavien 5–10 vuoden aikana. Onko pelien kehittäminen niin helppoa, että se on liiankin hauskaa? Tuleeko pelialasta musiikkialan kaltainen sektori, jossa lukemattomista ”bändeistä” vain murto-osa on taloudellisesti kannattavia ja suurin osa tekee hommaa vain siksi, että he pitävät siitä”, Alatalo jatkaa.

Yhdelläkään studiolla ei tietenkään ole varaa jäädä lepäämään laakereillaan, ja Joining Handsin julkaisun jälkeen 10tons on jo uusien projektien kimpussa. Seuraava suurempi julkaisu tulee olemaan toimintaa ja pulmapeliä sekoitteleva, casual-henkinen Azkend 2.

Azkend 2 on jatkoa vuonna 2007 julkaistulle Azkendille. Tunnelmalliseen pelimaailmaan panostavan jatko-osan tuotanto aloitettiin jo lopputalvesta 2010, ja se on tarkoitus julkaista vielä vuoden 2011 puolella. Alustoina tulevat olemaan PC ja Mac sekä iOS ja muut mobiilialustat.

Rieti Ryysy

Summary in English Tampere-based 10tons was founded in 2003, and in eight years this studio has patiently built itself into a solid, completely independent developer and publisher. Originally 10tons released games for PC and Mac, but since 2008 - after iPhone and App Store appeared - the company has successfully concentrated on casual games. In June 10tons released Joining Hands, a puzzle game which got a positive reception. The studio also plans to release Azkend 2 later in the year.

Uutiskirje 07/2011: Digital Chocolate nousemassa Facebook-pelien huipulle

Zombie Lane artikkelin kuvitus

Digital Chocolate on noussut vauhdilla yhdeksi suurimmista Facebook-pelien kehittäjistä, ja avainasemassa on ollut firman suomalainen kehitysstudio. Studion tämänvuotiset pelit, Zombie Lane ja Army Attack, ovat keränneet vauhdilla pelaajia: maaliskuun alussa julkaistulla Zombie Lanella on jo yli 8 miljoonaa kuukausittaista pelaajaa ja toukokuun Army Attackilla hieman yli 5 miljoonaa. Kesäkuun lopulla Digital Chocolate olikin noussut Facebookin pelinkehittäjien listalla jo kuudenneksi.

DC:n leivissä on eri maissa yhteensä noin 400 työntekijää, joista yli sata työskentelee Helsingin-toimistossa. Ennen Facebook-peleihin siirtymistä DC keskittyi mobiilipeleihin, ja näistä Helsingin-studion hitteihin lukeutuu mm. Xboxillekin julkaistu Tower Bloxx. Peli julkaistiin Facebookissa jo vuonna 2007 – jolloin se onnistui keräämään yli miljoona kuukausittaista pelaajaa, mikä oli noihin aikoihin melkoinen saavutus.

Tuotepäällikkö Antti Hattara ja tuottaja Petri Ikonen kertoilivat DC:n uusimmista peleistä.

Miten peli-ideat syntyvät?

Antti: Pelitiimit Helsingissä ovat mukana miettimässä sopivia pelikonsepteja, joita sitten ehdotetaan eteenpäin yrityksen studiotoimintaa ohjaavalle greenlight-kokoukselle. Alkuvaiheessa peli-ideoita on runsaasti ja niitä pallotellaan avainhenkilöiden kanssa. Lopulliset ideat ovat siis useiden iteraatioiden summa, ja niihin on käytetty useita eri näkökohtia: näitä ovat esim. tutkimukset siitä, mitkä pelit ovat viime aikoina menestyneet, markkinoiden arvioitu koko/kysyntä, pelin innovatiivisuus ja projektin arvioitu laajuus. Erityisesti Zombie Lanen tapauksessa tiimin tuottaja vaikutti keskeisesti idean valintaan.

Kuinka pitkään Facebook-pelien kehitys suunnilleen vie, ja vaativatko nämä kaksi peliä suunnilleen yhtä paljon työtä?

Antti: Facebook-pelien laadun paranemisen myötä tuotantobudjetit ovat nousseet merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana, ja tämä trendi tulee jatkumaan. Zombie Lane ja Army Attack olivat suunnilleen samankokoisia projekteja, joissa tiimin koko oli kymmenen paremmalla puolella ja aikaa ideasta julkaisuun kului hieman alle vuosi.

Zombie Laneen julkaistiin juuri Circus-laajennus. Onkohan peleihin luvassa muita laajennuksia lähitulevaisuudessa tai pidemmällä aikavälillä?

Antti: Kesän myötä molempiin peleihin on luvassa lisää pelattavaa laajennusten muodossa, eli loman sateisillekin päiville on tarjolla tekemistä. Molempien pelien kehittely on täydessä vauhdissa ja kaikennäköistä lisäystä on luvassa peleihin vielä tulevaisuudessa. Petri: Army Attackin tiimi tekee kovasti töitä laajennuskarttojen, uusien yksiköiden ja muiden uusien ominaisuuksien eteen. Ensimmäinen uusi operaatio julkaistaan heinäkuussa, ja tavoitteemme on lisätä uusia karttoja myös jatkossa.

Miltä Digital Chocolaten tulevaisuus näyttää, erityisesti tietysti Helsingin-toimiston osalta?

Antti: Digital Chocolaten tulevaisuus näyttää valoisalta – kuukausittaisia pelaajia Facebookissa on yli 20 miljoonaa. Helsingin kaksi viimeisintä hittipeliä ovat keskeisessä osassa menestystä, ja sen pohjalta on hyvä laajentaa toimintaamme Ruoholahdessa. Vapautta ja vastuuta omasta toiminnasta Helsingissä on erittäin paljon, ja se onkin osaltaan keskeinen mielekkyyttä ja viihtyvyyttä edistävä asia aina johtotasolta kesäharjoittelijoihin asti.

Jos pelkkä pelaaminen ei riitä, Digital Chocolaten Helsingin-toimistossa on tälläkin hetkellä auki seitsemän avointa työpaikkaa. Lue lisätietoja osoitteesta http://www.digitalchocolate.com/jobs/ tai http://jobs.igda.fi/

Riikka Karhila

Summary in English The Finnish development studio of Digital Chololate has published two Facebook games this year: Zombie Lane and Army Attack. The games have quickly gained popularity, and VP Product Manager Antti Hattara and Design Director Petri Ikonen promise add-ons for the games in the future.

Uutiskirje 07/2011: Recoil Gamesin Rochard porautuu PlayStation®-kansan tajuntaan

Rochard artikkelin kuvitus

Suomalaisten pelialan konkareiden vuonna 2006 perustama helsinkiläinen Recoil Games piristää PlayStation®Networkin valikoimaa Rochard-pelillä, jossa avaruuden käymättömiltä korpimailta elantonsa repivä kaivosmies John Rochard pistää vihollisia sileäksi aseinaan painovoimatyökalu ja viiltävän terävä sanan säilä.

Recoil Gamesin tavoitteena on tehdä mahdollisimman näyttäviä toimintaseikkailuja, jossa mielenkiintoinen pelattavuus yhdistyy mieleenpainuvaan tarinankerrontaan. Tähän Rochardin aihe ja toteutus istuvatkin erinomaisesti.

Painovoiman muuntelulla on tärkeä rooli pelissä. "Peli-idea sai alkunsa painovoiman manipuloinnista. Pyörittelimme aluksi ajatusta nollapainovoimasta, jossa pelaaja liikkuisi aseen rekyylin avulla, mutta kävi aika nopeasti selväksi, että sinällään uniikki ja elegantti juttu ei toimisi kohdallamme kantavana ideana.

Seuraavaksi päätimme kokeilla painovoiman muuttelua, joka osoittautui erittäin hedelmälliseksi ja melko neitseelliseksi maaperäksi. Tarinan perusasetelma ja perustelu painovoiman manipulointiin (avaruusmainarit) tulivat tämän jälkeen kuin itsestään", Recoil Gamesin Juhana Virtanen kertoo. Projektin edetessä pelimoottoriksi valittiin Unity, johon pelitiimi tutustui prototyypin kehittelyvaiheessa vuonna 2009. Varsinainen tuotanto saatiin suoritettua reilussa vuodessa.

Kokeneemmalle pelikansalle John Rochardin letkeä ääni saattaa kuulostaa tutulta. Ei ihme, sillä kyseessä on karjuhormonia tursuavalle Duke Nukemillekin äänensä lainannut Jon St. John. Miten hänet saatiin mukaan projektiin? "Kontakti Jon St. Johniin löytyi pelin äänistä vastanneen Jarno 'Stakula' Sarkulan kautta parin mutkan takaa", Virtanen valottaa tarinaa. "Mies on kovan luokan ammattilainen ja ihastui John Rochardin hahmoon, ja ehkä siksikin hänen kanssaan oli erittäin helppo työskennellä. Äänitykset hoidettiin useammassa erässä Atlantin yli, yleensä öisin. Jon innostui pelistä siinä määrin, että hän oli GDC:ssä mukanamme promoamassa Rochardia ilman erillistä korvausta."

Rochard on jo julkaisuvaiheessa, mutta studio ei aio jäädä lepäämään laakereillaan, sillä tiimillä on lähitulevaisuudessa luvassa paljon töitä. Recoil Gamesin Samuli Syvähuoko kommentoi pelin tulevaisuutta salamyhkäiseen tapaan. "Meillä on suuret suunnitelmat Rochardin suhteen myös piakkoin tulevan PSN-version julkaisun jälkeen. Emme voi vielä kertoa yksityiskohdista, mutta kaikkea kivaa on kyllä tulossa." Rochard saa kuulemma seuraa muistakin projekteista, mutta niistä kuullaan lisää vasta myöhemmin.

Sony Online Entertainment julkaisee Rochardin tänä kesänä PlayStation®Networkissa Yhdysvalloissa ja Euroopassa, jossa peliin kuuluu englannin lisäksi myös tekstitys ranskaksi, saksaksi, espanjaksi ja italiaksi. Pelin kehitystyöhön saatiin rahoitustukea kotimaiselta sijoitusrahasto Mediatonicilta.

Niko Sandell

Summary in English Helsinki-based Recoil Games is preparing the release of their humorous side-scrolling action/puzzle game Rochard. The game is published by Sony Online Entertainment and released in Playstation®Network this summer. Gravity manipulation is used both as a puzzle element and a weapon. The leading voice talent is Jon St. John, who is perhaps better known as the voice of Duke Nukem.

Uutiskirje 07/2011: Angry Birds Magic tuo linnut lähelle

Angry Birds artikkelin kuvitus

Fysiikkapohjaisella Angry Birds -pelillään maailman valloittanut Rovio Mobile vie pelisarjaa uusille apajille. Hiljattain julkaistu Angry Birds Magic lisää pelaajien välistä vuorovaikutusta ja rikastuttaa pelikokemusta älypuhelimien GPS-paikannuksen avulla.

Helsinkiläisen Rovio Mobilen pillastuneet linnut ovat kasvaneet pelistä maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Vuonna 2009 älypuhelimille julkaistu Angry Birds saavutti nopeasti kriittisen massan ja levisi kaikkialle maailmaan ja kaikille kuviteltavissa oleville alustoille. Angry Birdsiä, sen päivityksiä ja lisäosia onkin ladattu yli 250 miljoonaa kappaletta. Ilmiö ei ole rajoittunut pelkkään peliin, vaan konseptista on nähty niin vaatteita, pehmoleluja ja sketsejä kuin lautapelejäkin. Lisäksi tulossa on animaatio ja jopa keittokirja.

Nyt Rovio tekee pelaamisesta sosiaalisempaa. Angry Birds Magic on uusi laajennus, joka lisätään kaikkiin Angry Birds -peleihin. Laajennus on julkaistu aluksi Nokian C7- ja N9-puhelimille ja Nook Colorille. Muut Nokian ja muiden valmistajien laitteet seuraavat perässä.

Älypuhelimien välistä tiedonsiirtoa eli NFC-toimintoa hyödyntävä Angry Birds Magic kannustaa pelaajia todelliseen vuorovaikutukseen. Magicissa on aluksi vain viisi kenttää, mutta toista NFC-laitetta koskettamalla kenttiä avautuu lisää. Pelaajan on siis etsittävä pelitovereita myös tosimaailmassa, jotta kaikki 20 kenttää avautuvat.

NFC-tekniikkaa tukemattomatkin puhelimet saavat osansa taikuudesta, sillä Angry Birds Magic hyödyntää myös GPS-paikannusta. Esimerkiksi tiettyyn kauppaan astuttaessa esiin saattaa tulla ilmoitus Mighty Eagle -linnun avautumisesta. Tulossa on myös kohdekohtaisia tulostauluja, kertoo brändikehityksen varapäällikkö Ville Heijari. "Haluamme kuitenkin olla varmoja siitä, että kaikki valitut kohteet todella parantavat pelikokemusta. Se on meille tärkeää", Heijari jatkaa. Yhdysvalloissa taikakohteiksi on valittu muun muassa 700 Barnes & Noble -kirjakauppaa, joissa pelaajat voivat käyttää Mighty Eaglea Android-pohjaisella Nook Color -lukulaitteellaan.

"Pelaajat voivat nyt murtaa laitteidensa kahleet ja toimia vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa", kertoo Angry Birds Magicin tuotepäällikkö Ramine Darabiha. "Luvassa on tuhansittain taikakohteita ja uusia sosiaalisia kokemuksia." Pelaajaa siis todella kannustetaan sosiaalisuuteen ja liikkuvuuteen. Ehkäpä kaupungilla pian nähdään sankoin joukoin Angry Birds -faneja, jotka vaeltavat kännykät ojossa etsimässä taikakohteita ja uusia kenttiä peliinsä.

Nopeasti laajeneva Rovio hakee myös täydennystä tiimiinsä. "Avoimet paikat näkyvät rekrytointisivultamme, mutta meille voi jättää myös avoimen hakemuksen", Darabiha kannustaa.

Tuomo Karvonen

Summary in English Helsinki-based Rovio Mobile has released Angry Birds Magic, a new addition to the Angry Birds family. Angry Birds Magic allows players to utilize their mobile's NFC and GPS technology to unlock new levels and other features by interacting with other players and real-life locations. Angry Birds Magic is released first on Nokia devices and Nook Color and later on all devices. Rovio is also expanding rapidly, so check out the open positions on their career page.