IGDA Finland 2011-2012 season start on September 6th!

One sign of the approaching fall are the IGDA Finland pub nights. Finnish game dev scene is buzzing due to the eyes of the international game developers community being on Finland! Season kick off will take place on September 6th at Cuba bar. On the agenda we have some casual networking along with live music! Come catch up and hear what is happening in the Finnish game development scene. If you still haven't received your IGDA membership card, ask about it when you register to the event at the desk at Cuba bar. If you are not a member, no problem! Everyone is welcome to take part in the IGDA Finland events! This fall will be action packed! IGDA Finland is arranging interesting events focusing on games, marketing and starting up a game studio, just to mention a few. Top-tier Finnish game studios will share their insights on what has kept them busy over the summer and we will have a visit from the guys of Unity. If you have any wishes or suggestions regarding Unity, see the thread at IGDA Finland's Facebook group wall. The first ever IGDA Finland event outside the capital area will take place in October when IGDA Finland goes to Tampere. We'll have free transportation from Helsinki! More information to follow in late September.

Also: • New website: check out http://igda.fi • We'd appreciate any feedback on the IGDA Finland newsletter • Jobs.igda.fi is at your service!

We hope to see you all at Cuba on September 6th.

IGDA Finland Coordinators team: Sonja, Vesku, Joona, Samuli, Collin, Pauliina and Joonas.

IGDA FINLAND SEPTEMBER GATHERING Place: Cuba Bar, Erottajankatu 4, 00120 Helsinki (map: http://igda.fi/?page_id=5) Time: Tuesday, 6th of September, doors open at 7PM

Uutiskirje 08/2011: Treehouse kipuaa kohti huippua

Turkulainen Treehouse Oy on julkaissut App Storessa toisen pelinsä, sympaattisen sanapelin Sea Seal & The Word Bird. Treehousen ensimmäinen peli oli iOS-alustoille tehty Dogfight 1951, joka menestyi arvosteluissa niin hyvin, että studio nousi Develop-lehden kansainväliselle Develop 100 -studiolistalle.

Treehousen juuret istutettiin keväällä 2009, kun joukko kaveruksia hämmästeli baarissa App Storen kovaa nostetta. Pöydässä päädyttiin visioimaan pelintekoa, ja Treehouse perustettiin loppuvuodesta 2009. Perusajatuksena on alusta alkaen ollut, että pelistä tehdään toimiva prototyyppi, josta kehitetään kokeilemalla mieleinen. "Laite sanelee kontrollit, ja pelin pitää elää ja kehittyä niissä raameissa", kuvailee Treehousen toimitusjohtaja Markus Saari.

Konsepti on ollut toimiva, sillä pelit on voitu kehittää omin varoin. Esikoispeli Dogfight 1951 olikin niin kova arvostelumenestys, että Treehouse ylsi brittiläisen Develop-lehden huippustudioiden listalla sijalle 48. "Listaus tuli pienenä yllätyksenä, ja on hienoa saada tunnustusta Developin kaltaiselta julkaisulta. Laatuvaatimukset täytyy pitää korkeina jatkossakin", Saari kertoo.

Dogfight 1951 -lentotaistelupeli sijoittuu eriskummalliseen vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa ensimmäistä maailmansotaa käydään kaksitasoilla rock'n'rollin raikuessa. Dogfightin kehitys aloitettiin omalla pelimoottorilla, mutta lopulta se tehtiin Unity 3D:llä, joka osoittautui toimivaksi myös moninpeliä varten. Peli saikin hiljattain moninpelipäivityksen. "Unityllä testaus onnistuu ilman, että pitää jatkuvasti olla tekemässä käännöstä kohdelaitteelle asti", kertoo Treehousen pääsuunnittelija Kalle Soiha.

Unity valikoitui pelimoottoriksi myös studion uusimpaan peliin, Sea Seal & Word Birdiin. Hauskaa sanapeliä voi pelata leppoisasti yhdessä kaverin kanssa, ja se ilahduttaa visuaalisella ilmeellään, joka muistuttaa askartelutuokion tuotoksia. "Erityisesti naiset ovat innostuneet pelistä. Pelihahmot on tehty käsin kankaasta leikkaamalla", paljastaa Saari. Sanapelin kehittäminen englanniksi tuntui luontevalta, sillä toistaiseksi muita kieliä ei ole luvassa. Uudet alustat sen sijaan ovat harkinnassa. "Android-laitekannan fragmentaatio kyllä vähän hirvittää pientä studiota. Applella kaupan infrastruktuurikin on parempi", Soiha toteaa. Tulevat julkaisut tullaan silti näkemään myös Androidilla.

Treehousen tulevaisuus vaikuttaa kiireiseltä. Uudesta pelistä on jo valmistunut prototyyppi, ja tuotantoa aloitellaan parhaillaan. Luvassa on myös kansainvälisyyteen tähtäävää yhteistyötä, josta kuullaan varmasti lisää myöhemmin. Treehousen omaleimaisesta huumorista päästään siis varmasti nauttimaan jatkossakin. Toivottavasti sijoitus Developin listalla vain paranee.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Turku-based Treehouse Ltd. has released their second title for iOS platforms, a word game called Sea Seal & Word Bird. The first iOS game by the studio, Dogfight 1951, was a critical success which slingshot the studio straight into Develop magazine's Develop 100 list of the best games studios in the world. Like the shooter Dogfight 1951, Sea Seal & Word Bird is filled with Treehouse trademarks: quirky humour, smooth game play and a unique visual style.

Uutiskirje 08/2011: Supercell perustaa uuden studion Kajaaniin

Verkkopeleihin erikoistunut helsinkiläinen Supercell on avannut uuden studion Kajaaniin. Supercell Northiksi nimetty studio kehittää Kajaanissa täysin uudenlaista verkkopeliä.

Suomalaisten pelialan konkarien viime vuonna perustama Supercell on ollut kovassa nousukiidossa alusta lähtien. Digital Chocolatella, Remedyllä ja Sulakkeella kannuksensa ansainnut tiimi vakuutti kehittämällään Gunshine.net-verkkoroolipelillä sijoittajakseen muun muassa entisen Sony-johtaja Phil Harrisonin London Venture Partnersin. Loppukeväästä järjestettiin uusi rahoituskierros, jossa Facebookiakin rahoittanut Accel Partners sijoitti Supercelliin yli 8 miljoonaa lisäeuroa.

Tähän asti Supercell on työstänyt Gunshinea noin 30-henkisen tiimin voimin Helsingissä, mutta nyt täysin uusi studio on avannut ovensa. "Olimme jo pitkään hakeneet kasvumahdollisuuksia Helsingin ulkopuolelta, ja Kajaanista löysimme huippuluokan tiimin", kertoo Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen. "Heissä oli paitsi poikkeuksellista lahjakkuutta myös tarvittavaa kunnianhimoa", Paananen hehkuttaa.

Tiimi napattiin Kajaanin ammattikorkeakoulun menestyneestä pelikoulutusohjelmasta KAJAKista, josta osaajia rekrytoidaan varmasti jatkossakin. Yhteistyö oppilaitoksen kanssa on muutenkin tiivistä; KAJAKin kouluttaja Veli-Pekka Piirainen toimii osa-aikaisesti myös Supercell Northin studiopäällikkönä. "Ilkka tutustui KAJAKin toimintaan alkuvuodesta ja saapui jatkokäynnille toukokuun puolivälissä", Piirainen valottaa studion taustaa. "Viedessäni Ilkkaa takaisin lentoasemalle ehdotin, että laitetaan Kajaaniin Supercellin aluetoimisto", Piirainen jatkaa. Paananen innostui ajatuksesta, ja sen jälkeen asiat etenivätkin pikavauhtia.

Kajaanin valinta Supercellin ensimmäisen satelliittistudion sijainniksi ei ole suuri yllätys, sillä Kajaani on viime aikoina kohonnut merkittäväksi pelialan osaamiskeskukseksi. "Helsingissä nopea kasvaminen on vaikeaa, koska työvoimaa ei ole tarjolla. Kajaanissa riittää osaajia", Piirainen summaa. Samaa mieltä on myös Paananen: "Pidän Kajaanin AMK:ta Suomen parhaana pelikoulutuskeskuksena, ja myös yhtenä maailman parhaista. Tätä kautta meillä on mahdollisuus saada huippukovaan tiimiimme lisää maailmanluokan tekijöitä."

Supercell Northin intoa puhkuva tiimi kehittää Kajaanissa jotain aivan uutta. "Tekeillä on aivan uudenlainen peli, jollaista ei ennen ainakaan Suomessa ole tehty", Paananen lupailee. Maailmanlaajuisesti julkaistava peli ilmestyy aikaisintaan loppuvuonna. "Haluamme kehittää mahdollisimman hyvän tuotteen, ja vankka rahoitusasemamme antaa mahdollisuuden panostaa tuotteen laatuun", toteaa Paananen tyytyväisenä.

Loppuvuodesta siis nähdään, mitä Supercell North on Kajaanissa kehittänyt. Sitä odotellessa innokkaimmat voivat tutustua Supercellin Helsingin-studion Gunshine.net-peliin, joka on parhaillaan avoimessa beta-testissä. Kannattaa myös tarkastaa avoimet työpaikat osoitteesta http://www.supercell.net/jobs.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Helsinki-based Supercell has opened a new studio in Kajaani. The new studio, Supercell North, is developing a new type of online game and working in cooperation with Kajaani University of Applied Sciences to train developers for the new studio. Supercell recently raised a staggering 12 million dollars in a round of financing lead by Accel Partners. Their Helsinki studio is are developing an online role-playing game, Gunshine.net, currently in open beta. Don’t forget to check out open positions at http://www.supercell.net/jobs.

Uutiskirje 08/2011: Stakula - mies ja ääni

Pelialaa pitkään seuranneille säveltäjä/äänisuunnittelija Jarno "Stakula" Sarkulaa tuskin tarvitsee esitellä. Miehen pitkä ura on kulkenut Moon TV:n pelitoimittajasta pelien äänisuunnittelijaksi ja säveltäjäksi – siinä sivussa hän on jo vuosia fiilistellyt myös Alamaailman Vasarat -yhtyeensä kanssa. Stakulan kädenjälkeä on voinut ihailla jo yli 20 pelissä, joista monelle tuttuja ovat varmasti RedLynxin Warhammer 40 000: Squad Command, Supercellin verkkoroolipeli Gunshine sekä Recoil Gamesin PlayStation®3-uutuus Rochard (katso IGDA:n uutiskirje 07/2011).

Vaan mikä ajoi miehen juuri pelien pariin? "Pelit ovat olleet lähellä sydäntä aina kuusnepasta lähtien ja ehkä siksi päädyinkin pelitoimittajaksi Moon TV:lle", Stakula kertoo. "Joskus vuoden 2000 vaiheilla tuli mahdollisuus tehdä ääniä Housemarquen Transworld Snowboardingiin Xboxille ja mietin, että mikä jottei – on kenties parempi olla mukana tekemässä pelejä kuin pelkästään kirjoittaa niistä." Niin Stakula perusti oman tuotantoyhtiön, Stakula Oy:n. Kun Moon TV ajautui konkurssiin vuonna 2003, hän siirtyi lopullisesti vapaaksi säveltäjäksi ja äänisuunnittelijaksi. "Noihin aikoihin Alamaailman Vasarat alkoi myös pyöriä ammattimaisesti ja niinpä kaikenlaista puuhaa oli riittämiin."

Ääntä peliin

Hyvin toteutettu äänimaailma ja tanakka musiikki lisäävät huimasti pelin tunnelmaa. Kiitos tästä kuuluu Stakulan kaltaisille ammattilaisille. Millaisia ominaisuuksia hyvältä äänisuunnittelijalta sitten tulisi löytyä? Yleispätevää luetteloa Stakula ei keksi, mutta mainitsee kyllä pari perusvaatimusta: "Hyvät korvat, myös musikaalisella tavalla, on perusvaatimus. Kokemuksen äänitekniikasta on oltava priimaa. Jonkin verran pitää suonista myös löytyä nörttiverta, että osaa toimia koodaushenkisessä ympäristössä – nimetä asiat oikein, dokumentoida työnsä hyvin, jne. Pelejään pitää analysoida, ettei uraudu tuttuihin kaavoihin. Heti alusta alkaen pitää ehdottomasti äänittää omia ääniä ja kasata henkilökohtaista kirjastoa, dokumentointia myöten." Myös selkeä kommunikointi ja hyvät sosiaaliset taidot ovat työssä kultaakin kalliimmat. "Koska pelien tekeminen on tiimityötä, mutta ei demokratiaa, äänisuunnittelijan pitää osata lukea ihmisiä ja keskustella pelitiimin kanssa, kunnes yhteinen linja löytyy. Parempi kysyä moneen kertaan kuin tehdä duuni moneen kertaan", Stakula tiivistää.

Suomen kaltaisessa pienessä maassa myös ammatin harjoittamismuotoa on syytä pohtia. "Alalle pyrkivien kannattaa miettiä, että haluaako freelanceriksi vai 'vakkariksi' pelitalolle", Stakula opastaa. "Edellisessä ammattitaito kehittyy kovaa vauhtia ja duuni on vaihtelevaa, mutta epävarmaa. Jälkimmäisessä liksa rullaa, mutta pitkä projekti voi alkaa maistua puulta. Kumpikin vaatii kokemusta, joten alkuhätään ei sovi olla nirppa duunien suhteen."

Tulevaisuus näyttää ja kuulostaa valoisalta

Suomalainen peliala on tällä hetkellä vahvassa myötätuulessa, ja Stakulan mielestä kehitys näyttää positiiviselta myös tulevaisuudessa. Uusia tiimejä syntyy jatkuvasti, alalle tulee yhä enemmän tekijöitä ja luovan energian määrä lisääntyy. Mieheltä irtoaa myös vinkki aloitteleville pelitaloille: "Hyvä ja halpa tapa erottautua kilpailijoista on panostaa laadukkaaseen audioon, wink-wink!" Stakula ei aio jäädä toimettomaksi ja työn alla onkin lukuisia projekteja: "Tuleen ei voi jäädä makaamaan. Pelihommien lisäksi Alamaailman Vasarat reissaa koko ajan ympäri maailmaa ja lähtee piakkoin tekemään uutta levyä. Säveltäjä/soittaja/äänisuunnittelijan arki on aina rahinaa, kolinaa ja paksuja nuotteja pullollaan."

Yksi Stakulan uusista projekteista on helsinkiläisen Shiver Gamesin kehittelemä kauhuhenkinen Lucius-pulmapeli. Entä mikä on musiikkimiehen suosikki selkäpiitä kylmäävän tunnelman luomiseen? Onko narisevan sellon voittanutta? "Sello toimii aina, mutta jos henkilökohtaisista suosikeista puhutaan niin se on ehdottomasti kontrabassoklarinetti – siinä asuu Suurten Muinaisten henki, se raapivan kalmaromanttinen korina, joka ei ole tästä maailmasta. Hyvä että muistutit, täytyypä soittaa sitä Luciukseen kun vielä kerkiää, yksi Suomen harvoista yksilöistä nimittäin nukkuu tuossa studion nurkkaa vasten..."

Niko Sandell

Summary in English

Jarno "Stakula" Sarkula is a long-time composer/sound engineer who started his games career at the legendary Finnish cable channel, Moon TV. A game enthusiast since the days of Commodore 64, Stakula has worked in several game audio projects over the years with his production company Stakula Ltd. Currently he is cooking up creepy audios for Shiver Games' Lucius puzzle game. You might also catch the man on stage jamming with his band Alamaailman Vasarat.

Uutiskirje 08/2011: Tietomurrot ongelma myös Suomessa

Maailmalla riehunut tietomurtojen aalto on tähän asti kiertänyt Suomen kaukaa, mutta verkon kansainvälisessä maailmassa Suomi ei ole mikään lintukoto. Tästä saatiin kouriintuntuva osoitus heinäkuun alkupuolella, kun Pelaaja-lehteä julkaisevan H-Town-kustannusyhtiön palvelimille murtauduttiin.

Keväällä PlayStation®Networkin tietomurrosta alkanut tietomurtojen aalto on jo laantumaan päin. Hakkerisodassa haavoittuivat Sonyn ja lukuisten viranomaistahojen lisäksi lähestulkoon kaikki pelijulkaisijat Nintendosta Square-Enixiin ja EA:han. Useissa tapauksissa murrot kohdistuivat kampanjasivuihin ja julkaisijoiden sisäverkkoihin. Sonyn tapauksessa murto kuitenkin johti koko PlayStation®Networkin sulkemiseen ja kymmenien miljoonien käyttäjätietojen vaarantumiseen.

Monen muunkin julkaisijan kohdalla käyttäjätietoja vaarantui, mutta vahingot olivat toista luokkaa. EA:n Battlefield Heroesin tapauksessa menetettiin yli puolen miljoonan beta-testiin osallistuneen käyttäjätunnukset ja salasanat. Henkilötiedot tai luottokorttinumerot eivät vaarantuneet. Maksutietoja ei vaarantunut myöskään Segaan, Bethesdaan tai Codemastersiin kohdistuneissa iskuissa, mutta ainakin jälkimmäisessä käyttäjien henkilötiedot vaarantuivat.

Suomalaisia pelistudioita tietomurrot ovat koskettaneet lähinnä epäsuorasti. Suurimmat haitat ovat olleet PlayStation®Storesta saatavien myyntien katkeaminen ja kasvanut epäluottamus digitaalisia kauppapaikkoja kohtaan. Suoria murtoja Suomeen ei ole juuri kohdistettu, mutta verkon, pelien ja sosiaalisen median kietoutuessa yhä tiukemmin yhteen tietomurrot ovat uhka, jolle kukaan ei ole immuuni.

Heinäkuun alussa Suomessakin tapahtui, ja Pelaaja-, Anime- ja WoW-lehteä julkaisevan H-Townin palvelimille murtauduttiin. Kyse ei ollut Anonymous- ja LulzSec-hakkeriryhmien tietomurtokampanjoista, vaan palvelinta hyödynnettiin palvelunestohyökkäyksessä. Rauhallisessa Suomessa tämäkin tapaus on poikkeuksellinen. Varsinaisia epäiltyjä ei ole ja on epätodennäköistä, että syyllisiä saadaan kiinni. H-Townin myynti- ja markkinointipäällikkö Antti Peltomäki ei osaa sanoa syytä iskulle: "Jouduimme kohteeksi enemmänkin sattumalta kuin tarkoituksella. Tietenkin kun kohteena on näin näkyvä media, niin se herättää monenlaista kiinnostusta."

H-Town toimi tilanteessa ripeästi: tapahtuneesta tiedotettiin heti, ja palvelukatkoskin jäi vain muutamaan päivään. Murrossa menetettiin verkkosivuille rekisteröityneiden käyttäjien sähköpostiosoitteet ja salasanat. Peltomäki täsmentää, ettei käyttäjiltä koskaan kerätty maksutietoja, joten ne eivät myöskään vaarantuneet.

Verkkopalvelut ja sosiaalinen media ovat nykyään keskeinen osa yritysten toimenkuvaa. Ilman niitä on vaikea kilpailla. "Ei nykypäivänä voi toimia tyhjiössä. Jotta esim. pelaajalehti.comin kaltainen sivusto on toimiva, on siellä oltava mahdollisuus vuorovaikutukseen niin Facebookin kuin foorumienkin kautta", Peltomäki summaa. Paluuta analogiselle aikakaudelle ei siis ole.

Tietomurtojen konkreettisimpia opetuksia onkin, että samoja salasanoja ei tulisi käyttää useissa eri palveluissa. "Toivottavasti ihmiset pitävät erillään vähintään kaikista kriittisimmät salasanat", Peltomäki kommentoi.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Finland has not been a major target for hackers, but in early July H-Town, the publisher of Finnish video game magazine Pelaaja, suffered a hacker attack and was forced to shut down their services. H-town's swift response and clear communication minimized the damages, and only few thousand E-mail addresses and passwords were compromised.