Uutiskirje 07/2011: Angry Birds Magic tuo linnut lähelle

Angry Birds artikkelin kuvitus

Fysiikkapohjaisella Angry Birds -pelillään maailman valloittanut Rovio Mobile vie pelisarjaa uusille apajille. Hiljattain julkaistu Angry Birds Magic lisää pelaajien välistä vuorovaikutusta ja rikastuttaa pelikokemusta älypuhelimien GPS-paikannuksen avulla.

Helsinkiläisen Rovio Mobilen pillastuneet linnut ovat kasvaneet pelistä maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Vuonna 2009 älypuhelimille julkaistu Angry Birds saavutti nopeasti kriittisen massan ja levisi kaikkialle maailmaan ja kaikille kuviteltavissa oleville alustoille. Angry Birdsiä, sen päivityksiä ja lisäosia onkin ladattu yli 250 miljoonaa kappaletta. Ilmiö ei ole rajoittunut pelkkään peliin, vaan konseptista on nähty niin vaatteita, pehmoleluja ja sketsejä kuin lautapelejäkin. Lisäksi tulossa on animaatio ja jopa keittokirja.

Nyt Rovio tekee pelaamisesta sosiaalisempaa. Angry Birds Magic on uusi laajennus, joka lisätään kaikkiin Angry Birds -peleihin. Laajennus on julkaistu aluksi Nokian C7- ja N9-puhelimille ja Nook Colorille. Muut Nokian ja muiden valmistajien laitteet seuraavat perässä.

Älypuhelimien välistä tiedonsiirtoa eli NFC-toimintoa hyödyntävä Angry Birds Magic kannustaa pelaajia todelliseen vuorovaikutukseen. Magicissa on aluksi vain viisi kenttää, mutta toista NFC-laitetta koskettamalla kenttiä avautuu lisää. Pelaajan on siis etsittävä pelitovereita myös tosimaailmassa, jotta kaikki 20 kenttää avautuvat.

NFC-tekniikkaa tukemattomatkin puhelimet saavat osansa taikuudesta, sillä Angry Birds Magic hyödyntää myös GPS-paikannusta. Esimerkiksi tiettyyn kauppaan astuttaessa esiin saattaa tulla ilmoitus Mighty Eagle -linnun avautumisesta. Tulossa on myös kohdekohtaisia tulostauluja, kertoo brändikehityksen varapäällikkö Ville Heijari. "Haluamme kuitenkin olla varmoja siitä, että kaikki valitut kohteet todella parantavat pelikokemusta. Se on meille tärkeää", Heijari jatkaa. Yhdysvalloissa taikakohteiksi on valittu muun muassa 700 Barnes & Noble -kirjakauppaa, joissa pelaajat voivat käyttää Mighty Eaglea Android-pohjaisella Nook Color -lukulaitteellaan.

"Pelaajat voivat nyt murtaa laitteidensa kahleet ja toimia vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa", kertoo Angry Birds Magicin tuotepäällikkö Ramine Darabiha. "Luvassa on tuhansittain taikakohteita ja uusia sosiaalisia kokemuksia." Pelaajaa siis todella kannustetaan sosiaalisuuteen ja liikkuvuuteen. Ehkäpä kaupungilla pian nähdään sankoin joukoin Angry Birds -faneja, jotka vaeltavat kännykät ojossa etsimässä taikakohteita ja uusia kenttiä peliinsä.

Nopeasti laajeneva Rovio hakee myös täydennystä tiimiinsä. "Avoimet paikat näkyvät rekrytointisivultamme, mutta meille voi jättää myös avoimen hakemuksen", Darabiha kannustaa.

Tuomo Karvonen

Summary in English Helsinki-based Rovio Mobile has released Angry Birds Magic, a new addition to the Angry Birds family. Angry Birds Magic allows players to utilize their mobile's NFC and GPS technology to unlock new levels and other features by interacting with other players and real-life locations. Angry Birds Magic is released first on Nokia devices and Nook Color and later on all devices. Rovio is also expanding rapidly, so check out the open positions on their career page.

Uutiskirje 07/2011: Tuokio tulevaisuuteen

Tuokion toimistolta

Reilu vuosi sitten perustettu tamperelainen pelistudio Tuokio on jo julkaissut App Storessa mobiilipelit Raiding Company ja King of Opera. Uusia julkaisuja on odotettavissa kuluvan kesän aikana, ja Tuokiolla odotetaankin tulevaa innolla.

Tuokio on myös mainio esimerkki Tampereen Uudesta Tehtaasta, jossa start-up-firmat saavat kaipaamaansa tukea ja sparrausta. Tuokio on saanut konkreettista hyötyä mm. yhteistyöstä ideahautomo Demolan, Suuntaamon ja High Score -pelinkehitysyhteisön kanssa. Myös Manse Games -ohjelma ja sen tapahtumat ovat olleet avuksi. Hyvässä toimintaympäristössä on helppo keskittää voimat olennaiseen, kuten kesän julkaisuaikataulussa oleviin auto- ja avaruusaiheisiin peleihin.

Noin kymmenhenkinen Tuokio koostuu pääosin nuorista pelialan ammattilaisista. Kaiken perustana on halu tehdä uudenlaisia seurapelejä, joista edellä mainitut Raiding Company ja King of Opera ovat hyviä esimerkkejä. Itsenäinen studio perustuu omarahoitukselle, minkä lisäksi tukea on saatu Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksesta sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

King of Opera

Pienelle studiolle App Store tarjoaa mahdollisuuden maailmanlaajuiseen julkaisuun, mikä on ehdottoman tärkeää mobiilipelimarkkinoilla. Toistaiseksi Tuokion pelejä on saatavilla vain englanniksi, mutta lokalisointia Aasian markkinoille ja sekä muillekin markkinoille harkitaan.

Lama on kohdellut karusti perinteistä teollisuutta, ja tällä kertaa peliteollisuuskin on saanut oman osansa. Miltä tulevaisuus näyttää pienelle itsenäiselle studiolle?

"Pelialan tulevaisuus näyttää hyvältä. Uutta kasvua on ollut paljon, samoin kuin uusia, parempia massamarkkinoiden kuluttajalaitteita pelaamiseen", kommentoi Tuokion Jouni Salonen.

"Meillä on oma strategiamme ja tekemisen tapa, jota toteutamme. Seuraavat 6–12 kuukautta näyttävät, mihin meidän mallilla pääsee – tai tarvitseeko hakea uutta suuntaa ja mallia. Kilpailutilanne on tietenkin järkyttävä, mutta uskoa antaa hyvä kuluttajapalaute peleistä sekä pelien Top 10 -listasijoitukset Aasiassa valituissa kategorioissa. Tietenkin meidän on parannettava myös omaa tekemistämme joka akselilla, jotta pärjäämme maailmalla", Salonen summaa.

Rieti Ryysy

Summary in English Tampere-based Tuokio has released their Raiding Company and King of Opera games in App Store. The games production company is a prime example of the benefits of Uusi Tehdas, a community in Tampere that supports and stimulates new game studios. Jouni Salonen from Tuokio feels confident about the future, referring to positive consumer feedback and high sales results in Asia.

Uutiskirje 07/2011: Arktista kauhua Rovaniemeltä

Artikkelin kuvitus

Rovaniemeläinen Turmoil Games on julkaissut ensimmäisen pelinsä. PC-tietokoneille juhannuksen alla julkaistu omarahoitteinen Alpha Polaris on arktisiin oloihin sijoittuva kauhuseikkailu, joka jatkaa Monkey Islandien ja Gabriel Knightien kaltaisten vanhojen seikkailupelien kunniakasta perinnettä.

Rovaniemellä vuonna 2008 perustettu Turmoil Games on erikoistunut Suomessa harvemmin tehtyihin seikkailupeleihin ja vieläpä varsin vakavahenkisiin sellaisiin, sillä tiimin ensimmäinen tuotos on Grönlantiin sijoittuva kauhuseikkailu Alpha Polaris. Niin aiheesta kuin genrestäkin kuultaa läpi rakkaus seikkailupelejä kohtaan, ja Turmoil Games onkin seikkailupeleistä inspiroituneen opiskelijaporukan perustama studio, joka pitkään kehitti peliään opiskelujen ohessa. Viimein heräsi ajatus, että pelissä olisi myös kaupallista potentiaalia ja päätettiin perustaa omarahoitteinen studio, jonka suojissa pitkäjänteinen ja ammattimaisempi kehitystyö olisi mahdollista.

Pelin johtavaksi ideaksi haluttiin vetävä tarina ja eristäytyneestä ympäristöstä syntyvä painostava tunnelma. Pelimoottoriksi valikoitui ilmainen Wintermute, joka osoittautui helppokäyttöiseksi työkaluksi. Rajoitteitakin Wintermutessa tietysti oli – erityisesti näytön skaalauksen kohdalla. Kehitystiimin pohjoinen asuinpaikka heijastuu myös pelin ympäristöön, sillä sen tapahtumat sijoittuvat tutkimusasemalle arktiseen Grönlantiin, jossa norjalainen biologi Rune joutuu outojen tapahtumien eteen. The Thing -viitteistä huolimatta peli ei ole toimintarymistely, vaan ahdistavaan tunnelmaan ja hiipivään kauhuun luottava perinteinen seikkailu.

Alpha Polaris pelimaisemaa

Pelin kehityksestä raportoitiin ahkerasti Internetin seikkailupeliyhteisöille, ja viidakkorumpu yhdessä aktiivisen yhteisön kanssa sai yhteistyökumppanitkin liikkeelle. Lopulta julkaisijaksi valittiin saksalainen Just A Game, jonka kanssa yhteinen sävel löytyi helpoiten, kertoo Turmoil Gamesin perustajajäsen Teemu Vilén.

Kahden vuoden tiiviin kehitystyön jälkeen Alpha Polaris julkaistiin 24.6.2011. Turmoil Games myy pelin englanninkielistä versiota suoraan verkkosivuiltaan, ja Just A Gamen tehtävänä on levyversion julkaisu ja jakelu. Julkaisija auttoi myös pelin ääninäyttelyn ja lokalisoinnin järjestämisessä sekä yleisessä markkinoinnissa. Pelin lokalisoitu levyversio julkaistaankin aluksi vahvoilla PC-markkinoilla Venäjällä, Puolassa ja Saksassa, joissa menestymiseen tarvitaan lokalisointia ja julkaisijan markkinointikoneistoa.

Turmoil Gamesin Vilén katsoo luottavaisena tulevaisuuteen. Ideoita uusiin seikkailupeleihin on olemassa, ja myös uudet laitteet ja pelimoottorit kiinnostavat – etenkin Unity. "Nyt ollaan käännekohdassa. Tästä voi lähteä moneen suuntaan, joten aiomme miettiä tarkasti, mitä haluamme tehdä. Varmaa on, että pelejä tulemme tekemään", Vilén kertoo.

Tuomo Karvonen

Summary in English Turmoil Games, based in Rovaniemi, launched their self-published debut game Alpha Polaris on June 24th 2011. Alpha Polaris is an atmospheric horror adventure for PC, something a bit unusual in Finland. "Adventure games just inspire us", states Teemu Vilén from Turmoil Games. English version of Alpha Polaris is sold by Turmoil Games on their website, while German publisher Just A Game will handle the publishing of the boxed copy starting from Russia, Poland and Germany.

Uutiskirje 06/2011: Housemarquen Dead Nation osa Sonyn Welcome Back -kampanjaa

Sonyn luottokumppaniksi asemansa vakiinnuttanut Housemarque on nostettu varsin merkittävään seuraan. Housemarquen Dead Nation on yksi niistä viidestä pelistä, joilla Sony hyvittää asiakkailleen 77 miljoonaa käyttäjätiliä koskettaneen tietomurron ja siitä johtuneen verkkopalvelujen katkeamisen.

Dead Nationin lisäksi Welcome Back -kampanja tarjoaa Sonyn omia, suurten studioiden voimin kehitettyjä lippulaivatuotteita: LittleBigPlanet, Infamous, Wipeout HD/Fury ja Ratchet and Clank: Quest for Booty. Dead Nation on tämän joukon uusin peli, mikä varmasti lisää sen houkuttelevuutta. Saksassa pelaajat saavat zombimättö Dead Nationin tilalla Super Stardust HD:n – oletettavasti paikallisen lainsäädännön vuoksi. Muut hyvitystuotteet ovat ilmaisia premium-palveluja.

Tililleen palaavat käyttäjät saavat valita kaksi peliä mainitusta viiden pelin joukosta. Vaikka vain osa käyttäjistä päätyisi valitsemaan Dead Nationin tai Super Stardust HD:n, kyse on silti potentiaalisesti miljoonista peleistä ja uusista pelaajista. Se on konsolimarkkinoilla aikamoinen saavutus, vaikka kyse onkin melko poikkeuksellisesta tilanteesta. Sonyn ja hyvityspelit tehneiden studioiden välisiä sopimuksia ei varmasti julkisesti kommentoida, mutta kyse on todella suurista latausmääristä. Miljoonien uusien käyttäjien tietoisuuteen kohoamisen merkitystä ei pidä aliarvioida – kysykää vaikka Roviolta.

Miten asian näkee Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen?

Mitä mieltä olet Dead Nationin ja Super Stardust HD:n kuulumisesta Welcome Back -kampanjaan?

Kun Sony kysyi halukkuuttamme tarjota pelit osaksi Welcome Back -kampanjaa, ei meidän tarvinnut kauaa miettiä suostumustamme. Omalta osaltamme toivomme, että yhä useampi Playstation®3-käyttäjä löytää PSN-pelit ja että sitä kautta hienot pelit, meidän tuotteemme mukaan luettuina, saisivat ansaitsemansa isomman yleisön.

Kuinka paljon Dead Nationilla oli aktiivipelaajia ennen PSN-katkosta, ja millaista lisäystä odotetaan?

Dead Nationilla oli yli 160 000 pelaajaa pelannut tuloksensa maailmanlaajuiselle yksinpelilistalle, ja verkkoyhteispeliäkin oli pelannut yli 60 000 PSN-tunnukset omaavaa käyttäjää. On tosin aivan mahdotonta arvioida lisäpelaajien määrää, koska tarjolla on monia muitakin hienoja pelejä. Olisi tietenkin hienoa, jos nuo luvut ainakin kaksinkertaistuisivat nykyisistä.

Vaikuttaako katkos mielestäsi muuten kuluttajien luottamukseen digitaalista jakelua kohtaan?

Uskoisin, että tapahtuneella on kahdenlaista vaikutusta, jotka saattavat kumota toisensa. Osa varmasti tulee olemaan erittäin epäluuloinen digitaalista ostamista kohtaan, mutta toisaalta Welcome Back -kampanja varmasti tuo ladattavien pelien pariin aivan uutta yleisöä, joka ei ole ennen kokeillut PSN-pelejä.

Koetun katkon kaltaiset tilanteet vaikuttavat eniten juuri itsenäisiin pelinkehittäjiin. Voiko tilanteisiin mitenkään varautua?

PSN on vain yksi monista mahdollisista kanavista, joihin pelikehittäjä voi pelinsä julkaista. Yksi tapa minimoida tällaisten palvelukatkosten vaikutusta on tehdä julkaisu moneen eri kanavaan. Meidän on tarkoitus tuoda ensimmäinen ”omakustanne” iOS-kauppapaikkaan ja menestyksen niin salliessa tuoda pelimme sitten muille alustalaitteille ja muihin sovelluskauppoihin.

Tuomo Karvonen

Uutiskirje 06/2011: RedLynxiltä pelattavaa kolmeksi vuodeksi

Helsinkiläinen RedLynx julkaisi heti kesän alkajaisiksi uuden 1000 Heroz -pelin, jossa luvataan riittävän uutta pelattavaa lähes kolmeksi vuodeksi. Lisäksi Trials HD -pelillään jättimenestykseen yltänyt studio julkisti vastikään myös Trials-sarjan uusimman tulokkaan, Trials Evolutionin.

App Storessa iOS-alustoille julkaistun 1000 Heroz -pelin idea on melko poikkeuksellinen. Kaksiulotteisessa fysiikkapohjaisessa tasohyppelyssä kilpaillaan aikaa vastaan, mutta ohjattava hahmo ja selvitettävä kenttä vaihtuvat päivittäin tuhannen päivän ajan. Pelattavaa siis riittää pitkäksi aikaa. "Pelin hinnaksi tulee noin kolme senttiä kuussa pelin keston ajan", kertoo RedLynxin toimitusjohtaja Tero Virtala. "Näin laadukkaan tuotteen julkaisu tähän hintaan onnistuu vain App Storessa, jossa on peleille valtaisa ostava yleisö."

1000 Herozissa tavoitellaan parasta kenttäkohtaista aikaa, mutta kentissä voi myös kerätä kultaa ja ansaita arvoesineitä. Kun päiväkohtainen kenttä on läpäisty, pitää uuden avautumista odottaa seuraavaan päivään. Peliin käytetystä ajasta riippumatta sen läpäisy siis todella kestää melkein kolme vuotta. Onneksi seuraavaa päivää odotellessa pelaajat voivat hioa aikaisempia suorituksiaan sekä kilpailla toisiaan vastaan päiväkohtaisilla tulostauluilla ja omissa liigoissaan.

RedLynxillä on monta rautaa tulessa, ja apuvoimiakin on hyödynnetty. 1000 Heroz kehitettiin yhdessä tamperelaisen TraplightGamesin kanssa. 1000 Heroz ei myöskään jää yksittäiseksi julkaisuksi, vaan kyseessä on uuden Heroz-brändin ensimmäinen peli, ja siinä esiintyy samoja hahmoja ja elementtejä kuin Nintendo Wii -pelikonsolille pian julkaistavassa kilpa-ajopeli MotoHerozissa. Muitakin suosikkisarjoja laajennetaan: vastikään studio julkisti Xbox 360 -konsolille julkaistavan Trials Evolutionin. Kehitteillä olevat pelit julkaistaan aikanaan alustojensa digitaalisissa kauppapaikoissa, MotoHeroz Wiiware-kaupassa ja Trials Evolution Xbox LIVE Kauppapaikassa.

Aikoinaan PC:llä aloittanut Trials-sarja on kehittynyt huimasti jokaisen jatko-osan myötä. Myöskään Trials Evolution ei ole pelkkä jatko-osa, täsmentää RedLynxin luova johtaja Antti Ilvessuo. Aiemmasta osasta saatu pelaajapalaute on otettu huomioon uuden osan kehittelyssä, ja mukana onkin paljon kaivattuja toimintoja – luvassa on muun muassa ulkokenttiä ja moninpeliä niin verkossa kuin saman ruudun äärelläkin.

Vuonna 2009 julkaistu Trials HD on ollut RedLynxille huikea menestystarina. Nykyään itsenäisesti pelinsä julkaiseva RedLynx on myynyt Trials HD -peliä ja sen DLC-paketteja Xbox LIVE Kauppapaikassa yli kaksi miljoonaa kappaletta. Xbox 360 -pelikonsolille yksinoikeuspelinä julkaistu Trials HD on ollut myös valtaisa arvostelumenestys. Sen tulos kriitikoiden arvioita summaavassa Metacritic-palvelussa on yhä 86 pistettä. Trials HD on tuonut RedLynxin palkintokaappiin myös kosolti palkintoja, muun muassa parhaan pohjoismaisen ja parhaan suomalaisen pelin palkinnot vuonna 2010.

On siis selvää, että odotukset Trials Evolutionia kohtaan ovat kovat.

Tuomo Karvonen