Exclusive IGDA Finland screening: YLE Teema "Pelinrakentajat" documentary on Finnish game industry

YLE Teema provides an exclusive opportunity for the Finnish game developers community to see Pelinrakentajat documentary before the masses. The documentary film is in Finnish. When & where: January 18th at 7PM, Andorra movie theater, downstairs of Corona Pub, at Eerikinkatu 11.

Register to the event: / rekisteröidy tapahtumaan täältä: http://pelinrakentajat.eventbrite.com/

*** YLE Teema ja IGDA Finland kutsuvat teidät seuraamaan Pelinrakentajat dokumenttifilmin ekslusiivista ennakkoesitystä. Päivämäärä on 18. tammikuuta, kello 19. suomalaiset pelikehittäjät ovat lämpimästi tervetulleita Andorraan, Eerikinkatu 11 (alakerta).

Pelinrakentajat on YLE Teeman peli-illan avaava dokumentti. Suomalaisesta pelintekemisestä kertova tarina lähtee 90-luvun alun demoscenestä ja kulkee suurien konsolipelien ja pienempien kännykkäpelien kautta aina tähän päivään. Ennen kaikkea siitä tinkimättömyydestä ja intohimosta, minkä avulla Suomen peliteollisuus on noussut 20 vuodessa lähes tyhjästä merkittäväksi teollisuudenhaaraksi.

Dokumentissa on haastateltu kymmentä pelialan vaikuttajaa mm. Remedyltä, Housemarquelta,Bugbearilta, RedLynxiltä ja Roviolta. Toimittaja Kaj Laaksonen Ohjaaja Tommi Mattila Tuotanto Markku Mastomäki YLE Kulttuuri ja viihde 2012 Kesto 54 minuuttia   Tervetuloa! Welcome!

Epic IGDA Finland November Gathering with Supercell!

On November 8th something historical happened. IGDA Finland Gathering was organized together with Supercell and if something is hot in Finnish game industry, it’s gotta be Supercell! What was historical was the record audience! Supercell attracted nearly 300 partygoers to Cuba bar and made us to consider whether we should be moving to a bigger place! Thumbs up! Evening started with IGDA Finland Presentations session at MJK Auditorium just around the corner. Ilkka Paanenen, CEO of Supercell, gave a presentation of the company, Gunshine.net and company's upcoming titles. Session was quickly fully booked and the rest had to wait until Cuba bar to hear what's going on at Supercell. The bar was packed throughout the night. Mikko Kodisoja, Creative Director of Supercell, gave a presentation of their upcoming titles. What I heard, people would have loved to spend several seconds more per project. Impressive art! Clearly lots of quality titles in the pipeline. Supercell also announced their upcoming game Pets vs Orcs. To celebrate that they offered pink and green snaps to the brave ones who took their photo in front of Supercell logo wall. Supercell was generous enough to offer drink coupons also for those who didn’t take part in the photo shoot. IGDA Finland November Gathering together with Supercell was relaxed, record breaking and super fun night. One of those epic IGDA Finland nights that will be remembered for sure.

Uutiskirje 12/2011

BelleGames pelastaa MaanOululainen BelleGames Oy valmistelee ekohenkistä Year of Eden -Facebook-peliä. Luvassa on jotain uutta, sillä studio panostaa pelissään tarinaan, väkivallattomuuteen ja seikkailullisuuteen. Näitä elementtejä harvemmin hyödynnetään Facebook-peleissä.

Frozenbyte palauttaa tähdet taivaalle Helsinkiläisellä Frozenbytellä on monta rautaa tulessa. Yleisön huomio on keskittynyt joulukuun aikana julkaistavaan Trinen jatko-osaan, mutta Frozenbyte on kaikessa hiljaisuudessa kehittänyt myös kiintoisaa uutta peliä nimeltä Splot.

GamesMadeMe - Kaupunginrakentamista Singaporesta Pelialalla korostetaan usein kansainvälisyyttä, mutta selainpohjaisiin, kaikilla laitealustoilla toimiviin peleihin keskittyvä GamesMadeMe todella on kansainvälinen: studion pääkonttori on Suomessa, mutta kehitystoiminta sijoittuu pääasiassa Singaporeen. Nyt uusi studio on saanut beta-vaiheeseen ensimmäisen projektinsa, Dollar Islen. GamesMadeMellä luotetaankin omannäköisiin ratkaisuihin niin firman rakenteen kuin pelien suhteen.

Harrastelijayhteisöt pelinkehityksen parissa Suomessa harrastetaan paljon pelejä ja tietotekniikkaa – Suomen ensimmäiset pelistudiotkin saivat alkunsa harrastelijoiden demoskenen pohjalta. Harrastelijamuotoinen pelinkehitys on yhä voimissaan, ja vapaamuotoisia pelinkehittäjäyhteisöjä on lukuisia: Turussa vaikuttaa Load ja Oulussa Stage, mutta Tampereella ja muillakin opiskelijakaupungeilla on omansa.

Mountain Sheep tasapainoilee menestykseen Mountain Sheep on monille jo tuttu, onhan studiolla takanaan useita iOS-projekteja, kuten Minigore sekä Remedyn ja Cornfox & Brothersin kanssa tuotettu Death Rally. Studion uudesta Bike Baron -pelistä tulikin välittömästi jymymenestys, joka kohosi mm. iPad- ja iPhone-myyntilistoilla ykkössijalle yli 60 maassa­ – ilman perinteistä mainoskampanjaa.

Virtual Air Guitar Company taitaa kung-fun taiat Hilpeiden illanviettopelien ystävillä on tämän uutiskirjeen julkaisuhetkellä kissanpäivät, sillä espoolainen Virtual Air Guitar Company julkaisi marraskuun lopulla Kung Fu High Impact -pelinsä. Kyseessä on ensimmäinen suomalaisvoimin tehty Xbox 360 Kinect -peli, ja sen kehittelyssä on käytetty Virtual Air Guitarin omaa Freemotion-tekniikkaa, joka seuraa pelaajan vartalon liikkeitä ja sulauttaa hahmon peliympäristöön.

Uutiskirje 12/2011: Virtual Air Guitar Company taitaa kung-fun taiat

Hilpeiden illanviettopelien ystävillä on tämän uutiskirjeen julkaisuhetkellä kissanpäivät, sillä espoolainen Virtual Air Guitar Company julkaisi marraskuun lopulla Kung Fu High Impact -pelinsä. Kyseessä on ensimmäinen suomalaisvoimin tehty Xbox 360 Kinect -peli, ja sen kehittelyssä on käytetty Virtual Air Guitarin omaa Freemotion-tekniikkaa, joka seuraa pelaajan vartalon liikkeitä ja sulauttaa hahmon peliympäristöön.

Virtual Air Guitar on vuonna 2006 perustettu studio, jonka perustajat erikoistuivat Teknillisessä korkeakoulussa virtuaalitodellisuuteen ja tietokonenäköön. "Firmassa teknologian parissa on työskennelty useamman tohtorin voimin ne viisi vuotta, jotka firma on ollut olemassa, mutta teknologian tausta menee vielä toiset viisi vuotta pidemmälle tutkimusvuosiimme TKK:lla", yhtiön toimitusjohtaja Teemu Mäki-Patola kertoo.

Pelaajat pääsivät kokeilemaan Freemotion-tekniikkaa jo vuoden 2010 joulukuussa julkaistussa PlayStation®3-pelissä Kung Fu Live. Siirtyminen Xbox 360 -ympäristöön ei Mäki-Patolan mukaan aiheuttanut vakavia teknisiä haasteita. "Ydintekniikan kannalta kävi melkein päinvastoin: 3D-kamera auttoi valtavasti ja helpotti kaikkea sitä, mikä oli 2D-kameralla vaikeampaa. Microsoftin tekniset vaatimukset pelille teettivät tietysti jonkin verran töitä, koska kyseessä oli ensimmäinen Xbox 360 -tuotteemme." Kinect-sensori ja -kehitystyökalut saivat Mäki-Patolalta kiitosta. Sensori ei ainoastaan lisännyt kolmatta ulottuvuutta liikkeiden seurantaan, vaan se myös poisti heikon valaistuksen aiheuttamat ongelmat – valaistuksella oli suuri merkitys PlayStation®Eye-kameraa käytettäessä.

Kung Fu High Impact on jatkoa aiemmin ilmestyneelle Kung Fu Livelle, mutta kyseessä ei ole vanhan kierrätys. High Impactissa on kokonaan uusi tarina, uudet kentät ja paljon uusia vihollisia höykytettäväksi. Lisäksi mukana on uusia ominaisuuksia: pelaajat voivat mm. ampua jousella, kasvaa jättikokoon ja käyttää uutta tehoiskua. Muita uutuuksia ovat elevalikot ja älykkäämmät viholliset. Pelin julkaisupuolesta vastaa italialainen Black Bean Games, johon Virtual Air Guitarin väki tutustui esitellessään edellistä peliään messuilla.

Yksi pelisarjan erityispiirteitä ovat tarinaa edistävät letkeät sarjakuvat. Rento tyyli ei kuitenkaan tehnyt sarjakuvien toteutuksesta yksinkertaista. "Sarjakuvissa oli yllättävän monta työvaihetta ja tekemiseen osallistui iso liuta ihmisiä", Mäki-Patola kommentoi. "Me kirjoitimme tarinan. Kuvituksesta vastasi pääosin artisti nimeltä Rudolf Montemayor, osa sarjakuvista piirrätettiin muilla alihankkijoilla, väritystyö taas teetettiin toisilla, jne."

Kung-fun valtakausi ei välttämättä lopu Kung Fu High Impactin myötä, sillä Virtual Air Guitar suunnittelee peliin myös uutta sisältöä. Toteutus ja julkaisu ovat kuitenkin toistaiseksi avoinna.

Niko Sandell

Summary in English

Espoo-based game studio Virtual Air Guitar has released Kung Fu High Impact, an entertaining beat'em up game for Xbox 360. Kung Fu High Impact is the first Finnish Xbox 360 Kinect game and it utilises Freemotion technology developed by the company. The game is a sequel to Kung Fu Live, released last year for PlayStation®3, and features a completely new story as well as new enemies and abilities.

Uutiskirje 12/2011: Mountain Sheep tasapainoilee menestykseen

Mountain Sheep on monille jo tuttu, onhan studiolla takanaan useita iOS-projekteja, kuten Minigore sekä Remedyn ja Cornfox & Brothersin kanssa tuotettu Death Rally. Studion uudesta Bike Baron -pelistä tulikin välittömästi jymymenestys, joka kohosi mm. iPad- ja iPhone-myyntilistoilla ykkössijalle yli 60 maassa­ – ilman perinteistä mainoskampanjaa.

Vuonna 2006 perustettu Mountain Sheep työllistää nykyään seitsemän pelinkehittäjää. Lisäksi itsenäisellä studiolla on yhteistyökumppaneita, kuten helsinkiläinen Cornfox & Brothers ja lontoolainen Qwiboo, jonka kanssa Mountain Sheep tuotti Bike Baronin. Trials-pelin taustalta löytyykin juuri yhdistelmä itsenäisyyttä ja yhteistyötä.

"Bike Baronin idea oli pyörinyt studiolla jo pidemmän aikaa, mutta hyvä väli projektille tuli vasta Death Rallyn jälkeen", kertoo Timo Vihola, yksi Mountain Sheepin perustajista ja pääsuunnittelijoista.

"Pelimoottori on Mountain Sheepin oma, Box2D-fysiikkamallinnuksella. Muutokset ja jatkokehitys on tehty yhteistyössä Qwiboon kanssa", jatkaa Kimmo Vihola, Bike Baronin tuottaja.

"Bike Baron on saanut kehuja pelattavuudestaan ja koukuttavuudestaan, mutta pelin kenttäeditori tuo mukaan aivan uuden ulottuvuuden. Se valaa mainion pohjan pelaajayhteisölle ja helpottihan se jo kehitysurakkaakin", pohjustaa Vladimír Roth Qwiboolta.

"Halusimme houkutella pelaajayhteisön mukaan ja tarvitsimme muutenkin hyvän kenttäeditorin. Aluksi ajattelimme tehdä kentät suoraan 3D-ohjelmistosta tuotavilla radoilla, mutta päädyimme tähän helpompaan ja parempaan ratkaisuun. Jokainen ylimääräinen askel on kuitenkin haaskausta, ja nyt ei tarvinnut arvailla miten kenttä toimii pelatessa, kun sen pystyi välittömästi testaamaan", Mountain Sheepin Mirko Koponen kertoo.

Pyöräparoni oli välitön myyntimenestys. Neljän ensimmäisen päivän aikana peliä myytiin yli 150 000 kappaletta, ja viidessä viikossa myynti nousi jo yli 500 000 kappaleeseen. Menestystarinan kirjoittamisessa Mountain Sheep luotti pelin laatuun ja puskaradioon. Perinteiseen markkinointiin, kuten lehti- tai TV-mainoksiin, resursseja ei juuri ohjattu. Studio keskittyi aktivoimaan Bike Baronin pelaajayhteisöä ja nostamaan peliä puheenaiheeksi.

"Olimme varmoja, että Bike Baron uppoaa pelaajiin, mutta näin suurta suosiota emme osanneet arvata. Se oli todellakin yllätys ja hyvin iloinen sellainen", Koponen kertoo.

"Puskaradio on todistanut meille tehonsa niin monesti jo ennen Bike Baroniakin, että se oli jo alusta lähtien markkinointistrategiamme. Yhteisön sekä sen jäsenten kiinnostuksen ylläpitäminen on markkinointina huomattavasti tehokkaampaa kuin lyhyen aikaa esillä olevat mainokset", Timo Vihola kertoo. "Samoin päivitykset ja lisäsisältö ovat aina osa ladattavien pelien markkinointia, sillä ne nostavat pelin uudestaan puheenaiheeksi", Koponen jatkaa.

Mountain Sheepillä aiotaan jatkaa tiiviinä ja tehokkaana studiona. Laajeneminen ei ole poissuljettua, mutta se ei ole itseisarvo. "Meillä ei ole suunnitelmissa kasvaa tai laajentua kovinkaan suureksi. Pienenä firmana on helppoa pysyä tiiviinä", kertoo Kimmo Vihola.

"Digitaaliset kauppapaikat ovat ehdottomasti niin meidän kuin pelialankin tulevaisuus. Tietenkin myös hyllypelit pysyvät mukana, mutta emme näe niitä osana meidän tulevaisuuttamme. Olemme edelleen iOS-pelinkehittäjiä, mutta toki meitä kiinnostavat kaikki alustat", hän summaa.

Rieti Ryysy

Summary in English

Helsinki-based Mountain Sheep – known for such iOS games as Minigore and Death Rally with Remedy – struck gold with trials game Bike Baron. The game shot to the top of several best seller lists immediately after it was published. Mountain Sheep bases its success on high quality games, attention paid to the game community and word of mouth marketing.