Jobs.Igda.fi and Mentor Network for women in games!

I would like to remind you that IGDA Finland provides job board jobs.igda.fi for all game industry related positions. Now Finnish game companies are starting the Mentor Network for women. IGDA Finland proudly supports this initiative. If you would like to work in Finnish game industry, mark November the 1st 6PM to your calendars. Register through Facebook or by sending an email to sonja . kangas igda fi. Mentor Network will organize a kick off cocktail event in Helsinki. ANY woman interested in working in game industry from students to freelancers and professionals of various fields is warmly welcome to the cocktail event to hear more. We want to find the brightest talents and help Finnish game industry to grow and flourish! Mentor network for women interested in game industry positions

Mentor network is organizer by a few Finnish game studios not IGDA - IGDA membership is not needed.

Our objective is clear: we want to attract more women to games business, as employees, co-founders and founders. Game industry is not what it used to be. There has been positions for management, design, art, sound and programming talents in games. Additionally we need game economy experts, cultural specialists, marketing & communication experts and sales skills to make Finnish game industry to grow and bloom. New ideas and perspectives are more than welcome, too!

The range of game categories and genres cover the whole spectrum of human life. Play takes place on smart phones on the move, as snack sized Facebook entertainment during the workday, as social pastime and hobby. Gamification puts game mechanics outside traditional games and only the sky is the limit.

The industry needs more diverse know-how. We want to help you to understand how exciting this industry is with a lot of global growth potential. We want to hire you!

Sonja Kangas, SPM Digital Chocolate (sonja (.) kangas (@) igda (.) fi; 0400759817 Other mentors: Elina Arponen, CEO Tribe Studios Heini Kaihu, SVP Habbo Product Sulake Arja Martikainen, HR Director Digital Chocolate Mari Mäntylä, Lead Designer Digital Chocolate Tiina Zilliacus, CEO Gajatri Studios

*********** Pelialan mentorointiohjelma naisille

Huom! Mentoriohjelma on suomalaisten pelialan yritysten yhteistyön tulos. IGDA ei ole järjestävänä tahona eikä IGDA-jäsenyyttä vaadita osallistumiseen.

Tavoitteemme on selvä: haluamme innostaa enemmän naisia työskentelemään pelialalla ja perustamaan pelialan yrityksiä. Peliteollisuus ei enää ole sama, mitä se oli kymmenen vuotta sitten. Pelialalla on ollut haastavia positioita hallinnan, suunnittelun, grafiikan, ohjelmoinnin ja äänisuunnittelun eksperteille. Lisäksi pelialalle tarvitaan enenevässä määrin peliekonomian ymmärtäjiä, kulttuurintuntijoita, markkinointi ja viestintäammattilaisia ja myyntitykkejä, jotta suomalainen peliteollisuus kasvaa ja kukoistaa entisestään. Uudet ideat ja näkökulmat ovat myös enemmän kuin toivottuja!

Pelikategorioiden ja lajityyppien määrä kattaa koko ihmisen elämänskaalan. Erilaisia pelejä pelataan mobiililaitteilla matkalla, haukkapalarentoutumisena Facebookissa työpäivän keskellä, sosiaalisena ajanvietteenä ja harrastuksena. Gamification eli pelillistäminen on yksi tapa laajentaa pelimekaniikkojen hyödyntämistä pelien ulkopuolelle, jolloin vain taivas on rajana.

Suomen peliteollisuus tarvitsee lisää monipuolista tietotaitoa. Mentoriryhmänä me haluamme auttaa sinua ymmärtämään kuinka mielenkiintoinen ja haastava toimiala pelit on ja miten paljon tällä globaalilla toimialalla on kasvupotentiaalia. Haluamme palkata sinut!

Sonja Kangas, SPM Digital Chocolate Muut mentorit: Elina Arponen, CEO Tribe Studios Heini Kaihu, SVP Habbo Product Sulake Arja Martikainen, HR Director Digital Chocolate Mari Mäntylä, Lead Designer Digital Chocolate Tiina Zilliacus, CEO Gajatri Studios

IGDA Finland supports game education!

IGDA Finland is collaborating with exiting events and networks in Finland! One of them is a collaboration IGDA Finland does with City of Helsinki Youth Department and Bugbear Entertainment.

In June 2011, City of Helsinki in collaboration with Bugbear Entertainment and IGDA Finland organized a game development club at Happi venue in Sörnäinen, Helsinki. The club was open for any 15-25 year old interested in game development. Bugbear provided production, design and programming experts to help the young. IGDA Finland volunteers Vesa-Matti Raudasoja and Joona Pulliainen coordinated the club.

The club lasted a month. There were 12 participants who formed into four teams. Participants were hobbyists and gamers with little knowledge on either programming, composing music for games or art. The team could decide the platform, genre, story and mechanics by themselves. One of the games developed during the month called "Dangerous Dungeons" was developed further. It participated in Summer Game Jam 2011 organized by Stencyl game editor and won!

The second round is currently ongoing at Happi. IGDA Finland volunteer Vesa-Matti Raudasoja is running the show together with Bugbear talents. If you are interested in getting into game industry and you are 15-25 year old but what or how -- check out Happi website for more information: pelitalo.nettiareena.fi/.

Uutiskirje 10/2011

Innogiant auttaa pelit alustalta toiselleOmia pelejään kehittävien studioiden lisäksi Suomesta löytyy kosolti menestysyritysten taustalla toimivia alihankkijoita. Tampereella toimiva Innogiant on yksi näistä taustalla vaikuttavista apujoukoista: Innogiantin kääntämä Angry Birds julkaistiin kesäkuussa Windows Phone 7:lle ja näin linnut lehahtivat taas uudelle alustalle.

Prank Entertainmentin Ant Raid niittää kehuja Suomalaiset pelistudiot ovat viime vuosina saaneet yhä parempaa palautetta niin pelaajilta kuin kriitikoiltakin. Suomen peliteollisuudella meneekin lujaa ja yksi näistä ilon aiheista on uusi tulokas, Tampereella päämajaansa pitävä Prank Entertainment.

Lucius – pojasta polvi pahenee Outokummussa pelikoulutuksensa saaneet Heikki Pulkkinen ja Johannes Aikio perustivat vuonna 2010 Helsinkiin Shiver Games -pelistudion. Pari vuotta uurastanut studio piristää nyt ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen PC-pelimarkkinoita esikoispelillään Luciuksella.

Koulutusta kosken kupeessa Tampere on vaivihkaa kohonnut aktiiviseksi pelikeskukseksi: pelistudioita on jo yli kaksikymmentä, ja alan kehitystä tukevat monet taustatahot Neogamesista ManseGamesiin ja Demolaan. Tampereella on myös huippuluokan pelitutkimusta ja koulutusohjelmia teollisuuden tarpeisiin. Tulevina vuosina kyseiset seikat vahvistavat varmasti Tampereen asemaa pelialan keskuksena.

Risteilyllä zombi-invaasion keskellä Oululainen Tuonela Productions johdattaa pelaajat nauttimaan aurinkoisesta Karibian-risteilystä. Alus tosin joutuu zombihyökkäyksen kohteeksi – mutta onko ero känniääliöiden ja zombien välillä lopulta kovinkaan suuri?

Uutiskirje 10/2011: Risteilyllä zombi-invaasion keskellä

Oululainen Tuonela Productions johdattaa pelaajat nauttimaan aurinkoisesta Karibian-risteilystä. Alus tosin joutuu zombihyökkäyksen kohteeksi – mutta onko ero känniääliöiden ja zombien välillä lopulta kovinkaan suuri?

Tuonela Productions sai alkunsa Oulussa vuonna 2006 toimineen ELVI-projektin tiimoilta. Projektilla pyrittiin lisäämään yritystoimintaa digitaalisen viihteen saralla, ja toimitusjohtaja Jussi Aution mukaan sen tärkein anti olikin kasvanut into yrittäjyyttä kohtaan. Neljä työntekijää ja muutaman harjoittelijan työllistävä Tuonela eroaa muista pelistudioista, sillä se kehittää sekä video- että lautapelejä. Vaikka toiminnan pääpaino on digitaalisissa peleissä, ovat juuri The Clubin kaltaiset lautapelit saaneet enemmän julkisuutta. Median toimintatavat ovatkin tulleet tutuksi ja kokonaisnäkemys pelikulttuurista vahvistunut.

Aiempiin videopeleihinsä Tuonela sai rahoitusta AVEKin Digidemo-hankkeesta, mutta uusimpaan projektiin rahoitusta tuli myös Interactive Worksilta, joka myönsi viimeisimmällä rahoituskierroksella tukea vain kahdelle suomalaispelille. Toinen näistä oli Tuonelan Zombie Cruise, jota tehdään yhteistyössä parhaillaan Iron Sky -elokuvaa työstävän Blind Spot Pictures -elokuvayhtiön kanssa.

Yhteistyö sai alkunsa, kun Tuonelalla kuultiin Blind Spot Picturesin tulevista projekteista. Zombie Cruise kiinnosti Tuonelan väkeä, joka ideoi aiheesta kolme erilaista peliluonnosta. Yhteisymmärrys löytyi nopeasti, ja yksi konsepteista otettiin jatkokehitykseen. Peli suunnataan 15–35-vuotiaille kokeneille pelaajille, jotka haluavat peleiltä muutakin kuin ajanvietettä. Tuonela ei halua pelin paljastavan elokuvasta liikaa, vaan toimivan pikemminkin esimakuna elokuvalle – toivon mukaan elokuva puolestaan nostaa pelin myyntiä. "Harvasta iPhone -pelistä voi sanoa, että tästä on hei muuten tekeillä myös elokuva", Autio naurahtaa.

Pelissä ja elokuvassa käsitellään tietenkin samoja teemoja: miten zombit ja humalaiset erottaa toisistaan ja miten vaikeaa tosirakkauden löytäminen voikaan olla. Kyseessä on silti kaksi itsenäistä teosta, joilla on omat tapahtumapaikkansa ja päähenkilönsä. Pelin päähenkilö on naisten perässä juokseva kolmekymppinen DJ, joka voi harhauttaa zombeja pussailemalla tyttöjä – tämä saa zombit luulemaan pelaajaa uhrilla syöpötteleväksi zombiksi.

Peliin haluttiin huumorin lisäksi myös romantiikkaa, ja päähenkilö joutuu myös kasvamaan ihmisenä. Peli aiotaan julkaista episodeina, jolloin kokonaisuudesta voidaan kehittää laaja niin, ettei kertaostoksesta kuitenkaan tule liian kallis. Pelin tarinan ja tunnelmankin luvataan kehittyvän osasta toiseen. "Kyseessä on pikemminkin kunnon toiminnalla höystetty puzzle-peli kuin tyypillinen zombimättöhöttö", Autio toteaa. "Tarinan ja tematiikan vahvistamiseksi dialogi ja tehtävien alustukset toteutetaan sarjakuvina."

Zombie Cruisen ensimmäinen osa julkaistaan näillä näkymin helmikuussa 2012. Myös lautapelirintamalla on tulossa uutuuksia: Autio paljastaa, että luvassa on klassisen MULE-tietokonepelin lautapeliversio. Tulevaisuudelta on voi siis odottaa paljon.

Riikka Karhila

Summary in English

Oulu-based Tuonela Productions is developing an interesting iOS game Zombie Cruise, a license-game based on the upcoming film by the Blind Spot Pictures. A pleasant cruise in the Caribbean is disturbed by a devastating zombie invasion – but is there really any difference between zombies and the drunken passengers?

Uutiskirje 10/2011: Koulutusta kosken kupeessa

Tampere on vaivihkaa kohonnut aktiiviseksi pelikeskukseksi: pelistudioita on jo yli kaksikymmentä, ja alan kehitystä tukevat monet taustatahot Neogamesista ManseGamesiin ja Demolaan. Tampereella on myös huippuluokan pelitutkimusta ja koulutusohjelmia teollisuuden tarpeisiin. Tulevina vuosina kyseiset seikat vahvistavat varmasti Tampereen asemaa pelialan keskuksena.

Tampere ei saavuttanut asemaansa hetkessä. Digitaalisen kulttuurin ja pelitutkimuksen professori Frans Mäyrä Tampereen yliopistolta kertoo, että ensimmäiset pelitutkimukset tehtiin jo 1990-luvulla. "Hypermedian opetusta on tarjottu vuodesta 1992 lähtien. Vuonna 2002 perustettiin Game Research Lab, jonka ansiosta pelitutkimuksesta tuli vähitellen osa perustutkinto-opetusta", Mäyrä jatkaa. Syksystä 2008 alkaen pelitutkimusta on voinut jatkaa tohtorintutkintoon asti. Vuosittain informaatiotutkimusta ja interaktiivista mediaa tutkimaan valitaan 30¬–40 opiskelijaa, joista noin puolet suuntautuu pelitutkimukseen.

Tampereen yliopiston monitieteellisyys on vahvuus myös pelitutkimukselle. "Uutta teknologiaa ja mediaa tarkastellaan käyttäjälähtöisesti ja laajassa, historiallisesti ja teoreettisesti pohjatussa kehyksessä", Mäyrä selittää. "Tampereella tutkimuksessa ja opetuksessa on painotettu pelikulttuurien, analyysin, pelisuunnittelun ja pelikokemusten tutkimusta." Tutkimuksessa on pyritty mukautumaan alan muutoksiin. Näin tutkimus on pysynyt ajan hermolla – ja jopa ennakoinut tulevia muutoksia, kuten sosiaalisen median nousua. Tutkimuslaboratorio itse toimii pikemminkin pelistudion kuin perinteisen akateemisen ainelaitoksen tapaan.

Tulevaisuuden suhteen Mäyrä on varovaisen toiveikas: "Valtion budjetti kohtelee yliopistoja karttuisella kädellä. Siksi on epätodennäköistä, että pelitutkimuksen kaltainen uusi ala saisi äkkiä lisää resursseja esimerkiksi koulutuskapasiteetin kasvattamiseen." Liikaan synkkyyteen ei silti ole syytä. Pelaaminen leviää uusille ikäryhmille ja pelillisyyttä sovelletaan myös markkinointiin ja koulutukseen. Pelien menetelmiä käytetäänkin tulevaisuudessa monenlaisten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuun. Pelitutkimukselle on siis jatkossa enemmän kysyntää.

Kun yliopistolla tutkitaan pelialan toimintatapoja ja ilmiöitä, ammattikorkeakoululla koulutetaan alan ammattilaisia. Ari Närhi ja Toni Pippola Tampereen ammattikorkeakoululta kertovat, että peliaiheisia kursseja on järjestetty median ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmissa 2000-luvun alusta lähtien. Laajimmin pelituotantoa on voinut opiskella tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa, kertoo pelituotannon vastaava opettaja Toni Pippola. Vuonna 2010 perustettiin oma pelituotannon suuntautumisvaihtoehto, jossa peleihin voi keskittyä 100–150 opintopisteen verran. Opintoihin kuuluu pelituotannon koulutusta esimerkiksi selain-, mobiili- ja konsolipelien tiimoilta sekä ohjelmointia, grafiikkaa ja erilaisia projektihankkeita. Pelit ovat kiinnostaneet opiskelijoita laajalti, ja monien kurssien opetusmenetelmiä on uudistettu perinteisestä luentomallista käytännön kehitysprojekteiksi pelituotannon tapaan.

Sekä Tampereen yliopiston että TAMKin vahvuuksia on joustavan opintosuunnitelman mahdollistama monialaisuus, kertoo ammattikorkeakoulun median koulutusohjelman Ari Närhi. TAMK on tehnyt yhteistyötä sekä muiden tamperelaisten opinahjojen että muiden kotimaisten ja ulkomaisten oppilaitosten kanssa. Myös Tampereen vahvasta hallinnollisesta ja tuotannollisesta tukiverkostosta on hyötyä ajantasaisen ja merkityksellisen koulutuksen järjestämisessä. Esimerkiksi Neogamesillä ja Demolalla on suuri merkitys koulutukselle ja verkostoitumiselle.

TAMKin opiskelijat ovatkin työllistyneet alueelle ja monet ovat perustaneet omia yrityksiä. Tampereen vahva peliteollisuus on merkittävä tuki oppilaitoksille, ja hyvät työllistymismahdollisuudet oiva kannustin opiskelijoille. Yhteistyö pelitalojen kanssa on aktiivista ja vierailevia luennoitsijoita on helppo saada. Jatkossa tehostetaan yritysviestintää, jotta työ ja tekijät löytävät paremmin toisensa. "Tavoitteena on, että 75 % pelituotannon opiskelijoista työllistyy pelitaloihin. Koulutus antaa toki valmiudet toimia myös ns. perinteisessä softakehityksessä tai www-sovellusten kehittäjänä", Pippola täsmentää.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Tampere has become a major centre of Finnish game industry. This growth has in part been accelerated by the world-class Game research lab of University of Tampere and Game Design curriculum of the Tampere University of Applied Sciences. Both facilities benefit from the strong presence of industry parties and programs like Neogames and Demola.