Uutiskirje 10/2011

Innogiant auttaa pelit alustalta toiselleOmia pelejään kehittävien studioiden lisäksi Suomesta löytyy kosolti menestysyritysten taustalla toimivia alihankkijoita. Tampereella toimiva Innogiant on yksi näistä taustalla vaikuttavista apujoukoista: Innogiantin kääntämä Angry Birds julkaistiin kesäkuussa Windows Phone 7:lle ja näin linnut lehahtivat taas uudelle alustalle.

Prank Entertainmentin Ant Raid niittää kehuja Suomalaiset pelistudiot ovat viime vuosina saaneet yhä parempaa palautetta niin pelaajilta kuin kriitikoiltakin. Suomen peliteollisuudella meneekin lujaa ja yksi näistä ilon aiheista on uusi tulokas, Tampereella päämajaansa pitävä Prank Entertainment.

Lucius – pojasta polvi pahenee Outokummussa pelikoulutuksensa saaneet Heikki Pulkkinen ja Johannes Aikio perustivat vuonna 2010 Helsinkiin Shiver Games -pelistudion. Pari vuotta uurastanut studio piristää nyt ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen PC-pelimarkkinoita esikoispelillään Luciuksella.

Koulutusta kosken kupeessa Tampere on vaivihkaa kohonnut aktiiviseksi pelikeskukseksi: pelistudioita on jo yli kaksikymmentä, ja alan kehitystä tukevat monet taustatahot Neogamesista ManseGamesiin ja Demolaan. Tampereella on myös huippuluokan pelitutkimusta ja koulutusohjelmia teollisuuden tarpeisiin. Tulevina vuosina kyseiset seikat vahvistavat varmasti Tampereen asemaa pelialan keskuksena.

Risteilyllä zombi-invaasion keskellä Oululainen Tuonela Productions johdattaa pelaajat nauttimaan aurinkoisesta Karibian-risteilystä. Alus tosin joutuu zombihyökkäyksen kohteeksi – mutta onko ero känniääliöiden ja zombien välillä lopulta kovinkaan suuri?

Uutiskirje 09/2011

Apua luvassa 3D-käyttöliittymien kehitykseen3D-käyttöliittymien kehitystyön alkuun pääsee nyt helpommin kuin koskaan, mutta edessä on monta mutkaa. Aalto-yliopiston tutkija Tuukka Takala pureutuu kolmiulotteisten käyttöliittymien haasteisiin ja pyrkii tarjoamaan ratkaisuja yleisimpiin ongelmiin.

Almost Human putsaa tomut luolaholveista Espoolainen Almost Human ilahduttaa luolaseikkailujen ystäviä nostalgiahenkisellä Legend of Grimrock -roolipelillään. Loppuvuodesta julkaistava Legend of Grimrock kumartaa legendaarisen Dungeon Masterin suuntaan, mutta tarjoaa silti modernin näkemyksen perinteisiin luolaseikkailuihin. Vanhan liiton roolipelaajat ovatkin olleet innostuneita; luolaseikkailujen genre kun on ollut henkitoreissaan jo pitkään.

Uutta pelattavaa Futuremark Games Studiolta Shattered Horizonista tuttu espoolainen Futuremark Games Studio julkaisi heinäkuun lopulla Angry Birdsin haastajaksikin mainitun Hungribles-pulmapelinsä. Tämän vuoden puolella luvassa on vielä toinenkin peliuutuus, tornipuolustuspeli Unstoppable Gorg.

KAJAK aloittaa lukukauden ennätysmäärällä opiskelijoita Kajaanin ammattikorkeakoulun pelituotannon koulutusohjelma KAJAK aloittaa syyskuussa uuden lukuvuoden ja monipuolistaa koulutustarjontaansa. Yhteyksiä yritysmaailmaan on vahvistettu, ja oppilaspelejä myyvä Kajak Games jatkaa toimintaansa.

Rentoa piraattimenoa Nitro Gamesilta Kotkalainen Nitro Games keskittyy casual-pelien sijasta perinteisempään pelaamiseen, ja studion julkaisulistalta löytyvätkin mm. East India Company ja Commander: Conquest of the Americas. Mutta joskus studionkin pitää saada rentoutua, ja nyt Nitro Games irrotteli julkaisemalla rennolla poljennolla etenevän PC-pelin Pirates of Black Cove. Black Coven piraatit lähtivät seilaamaan elokuun alussa.

Uutiskirje 09/2011: Rentoa piraattimenoa Nitro Gamesilta

Kotkalainen Nitro Games keskittyy casual-pelien sijasta perinteisempään pelaamiseen, ja studion julkaisulistalta löytyvätkin mm. East India Company ja Commander: Conquest of the Americas. Mutta joskus studionkin pitää saada rentoutua, ja nyt Nitro Games irrotteli julkaisemalla rennolla poljennolla etenevän PC-pelin Pirates of Black Cove. Black Coven piraatit lähtivät seilaamaan elokuun alussa.

Vuonna 2007 perustettu Nitro Games toimii noin 20 työntekijän vahvuudella, ja PC-peleistä aloittanut studio on laajentanut osaamistaan konsoleille sekä mobiilipeleihin. Satamakaupunkina tunnettuun Kotkaan Nitro Games juurtui helposti, sillä alueella on tarjolla sekä tukea pelialan yrityksille että yhteistyömahdollisuuksia esim. Kymenlaakson AMK:n kanssa.

”Peliala on luonnostaan jatkuvassa muutostilassa. Tulevaisuus näyttää hyvältä, koska eri tapoja pelata syntyy koko ajan lisää. Me keskitymme core-pelaamiseen ja uskomme, että perinteinen ydinpelaaminen ei sinällään ole katoamassa mihinkään, vaikka uusia tapoja pelata nouseekin solkenaan”, pohtii Nitro Gamesin toimitusjohtaja Jussi Tähtinen.

Nitro Gamesin peleissä piraatit ja purjelaivat ovat tuttua tavaraa, mutta Pirates of Black Cove lähestyy aihetta melko rennolla otteella. ”Aikaisempien pelien kehityksessä syntyi nippu ideoita, jotka eivät suoraan sopineet vakavahenkisempiin peleihin. Päätimme sitten irrotella kunnolla ja tehdä pelin, joka ei ota itseään liian vakavasti”, Tähtinen kertoo.

Pirates-klassikon suuntaan nyökkäävä Pirates of Black Cove syntyi noin 10 kuukaudessa. Nitro Gamesin aiempaa tuotantoa kevyempi ja suoraviivaisempi peli toimii varmasti laajemmallekin pelaajakunnalle, vaikka pelifanaatikotkin löytänevät siitä omat juttunsa. ”Black Coven vahvuuksia ovat yllätyksellisyys ja huumori. Tempo on verrattain rauhallinen, mutta peli tarjoaa jatkuvasti yllättäviä käänteitä”, Tähtinen summaa.

Julkaisijana Black Covella on Paradox Interactive, joka myös hoitaa digitaalisen jakelun sekä perinteisemmän vähittäismyynnin. Nitro Games odottaa Black Coven myyntikaaren olevan genrelle tyypillisesti melko pitkä. Sen vahvistamiseksi peliä aiotaan myös tukea pitkään. ”Julkistamme uutisia verrattain pian”, Tähtinen lupailee.

Pelialalla ei sovi jäädä lepäilemään laakereilla, mikä Nitro Gamesillakin tiedostetaan. Toimintapeleihin keskittyvä tytäryhtiö Octane Games julkaisee piakkoin ensimmäisen pelinsä, vanhojen hyvien aikojen muottiin valetun Wasteland Angel -räiskinnän. Ensi vuoden aikataulussa on toimintaseikkailu Raven’s Cry, jonka Topware Interactive julkaisee PC:lle, Xbox 360:lle ja PS3:lle. Pelistä saatiin jo maistiaisia Gamescomissa, ja vastaanotto oli lupaava.

Rieti Ryysy

Summary in English

In early August, Kotka-based Nitro Games released the humorous pirate PC-game Pirates of Black Cove. Nitro Games was founded in 2007 and has already released games such as East India Company and Commander: Conquest of the Americas. Black Cove continues the pirate tradition of Nitro Games, but is lighter in regards to both tone and gameplay mechanics. As for the future, Nitro Games already has two games in the pipeline by their affiliate Octane Games: old school shooter Wasteland Angel (released soon) and action-adventure Raven's Cry (release planned for 2012).

Uutiskirje 09/2011: KAJAK aloittaa lukukauden ennätysmäärällä opiskelijoita

Kajaanin ammattikorkeakoulun pelituotannon koulutusohjelma KAJAK aloittaa syyskuussa uuden lukuvuoden ja monipuolistaa koulutustarjontaansa. Yhteyksiä yritysmaailmaan on vahvistettu, ja oppilaspelejä myyvä Kajak Games jatkaa toimintaansa.

Peliohjelmoinnin opettaminen aloitettiin Kajaanin ammattikorkeakoulussa vuonna 2006. Aiemmin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelleet pitivät ohjelmointia haastavana, joten ohjelmistosuunnitteluun ei löytynyt halukkaita. Peliohjelmointi otettiinkin osaksi ohjelmistosuunnittelun opintoja. Alku oli lupaava, mutta koulutukseen tarvittiin aiempaa kokonaisvaltaisempi ote. ”Pelit tarvitsevat näyttävää grafiikkaa ja pelien kaupallistaminen vaatii liiketoimintaosaamista. Tämän vuoksi päätimme laajentaa opetusta”, kertoo pelikoulutusohjelman johtaja Veli-Pekka Piirainen. Ensimmäiset uuden koulutusohjelman opiskelijat aloittivat syksyllä 2009. Tällä hetkellä pelialan koulutusohjelmassa opiskelee noin 70 opiskelijaa, ja syyskuussa ensimmäisen vuosikurssin aloittaa 40 uutta opiskelijaa. Syksystä 2012 alkaen tietotekniikan insinööriopiskelijat voivat opiskella peliteknologiaa, jonka opetuksessa painotetaan reaaliaikaista 3D-grafiikkaa ja pelimoottoreita.

KAJAKin opetuksessa pyritään luentojen lisäksi käytännönläheisyyteen, sillä oppilaat halutaan perehdyttää todellisiin tehtäviin ja tiimityöhön. Lukukauden aikana eri osa-alueiden opiskelijoista muodostetaan tiimejä, jotka saavat harjoitella omaa tehtäväänsä käytännössä. Tiimit kehittävät lukukaudella yhteistyössä oikean pelin, jonka Kajak Games -osuuskunta sitten julkaisee mobiilialustojen kauppapaikoilla. Vuonna 2010 perustetun osuuskunnan ansiosta opiskelijat saavat tutustua myös käytännön liiketoimintaan. Kaikki peliteollisuuden osa-alueet tulevat katetuiksi, ja oman pelin kaupallinen julkaisu motivoi opiskelijoita.

Oppilastöiden julkaisun lisäksi Kajak Games tarjoaa opiskelijoille tilaisuuden tehdä alihankintatyötä asiakkaille. Tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat Microsoft, YLE2 ja saksalainen Facebook-jätti Wooga. Osuuskunta edesauttaa siirtymistä työelämään ja on liiketoimintamallinakin joustava. ”Osuuskunnassa voi olla jäsenenä myös valmistumisen jälkeen, jos haluaa työskennellä vaikka ennen oman yrityksen perustamista”, vahvistaa Piirainen.

KAJAK on kehittänyt myös oman älypuhelimille ja taulutietokoneille soveltuvan pelimoottorin, KAJAK3D:n. Käytössä on nykyään myös Unity, mutta aiemmin tilanne oli hankalampi. ”Kun pelimoottoria aikoinaan alettiin kehittää, kaupalliset moottorit olivat kalliita. Monelle alustalle yhteensopivaa moottoria ei ollut vielä olemassakaan”, Piirainen kertoo ja jatkaa: ”Opiskelijat ja yritykset saavat käyttää KAJAK3D-pelimoottoria ilmaiseksi, ja se julkaistaan syyskuussa open sourcena”.

KAJAKin yhteistyö yritysmaailman kanssa on tiivistä, ja kumppaneita ovat esimerkiksi elokuun uutiskirjeessä mainittu Supercell ja kiinalais-amerikkalainen Papaya Mobile. Kansainvälistä opetusyhteistyötä on esimerkiksi ruotsalaisen Skövden yliopiston ja kiinalaisen Xi’anin yliopiston kanssa. Opiskelijavaihtoa tehdään niin brittiläisten, thaimaalaisten kuin kiinalaistenkin oppilaitosten kanssa, ja lisää on luvassa. ”Tavoitteena on olla sekä kansallisesti että kansainvälisesti merkittävä pelialan kouluttaja”, Piirainen summaa.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Kajaani University of Applied Sciences, KAJAK, is starting a new study year in September. Game Development Studies were launched in 2006 in Kajaani, and the approach has been practical from the start; students develop functioning games released through the student-run Kajak Games company. Close co-operation with businesses and other international schools make KAJAK a major player in Game Development education.

Uutiskirje 09/2011: Uutta pelattavaa Futuremark Games Studiolta

Shattered Horizonista tuttu espoolainen Futuremark Games Studio julkaisi heinäkuun lopulla Angry Birdsin haastajaksikin mainitun Hungribles-pulmapelinsä. Tämän vuoden puolella luvassa on vielä toinenkin peliuutuus, tornipuolustuspeli Unstoppable Gorg.

Tuottaja Jaakko Haapasalo kertoi tarkemmin peleistä: ”Hungribles on ’skill shot puzzle’ -peli, jossa tärkeimpinä mekaniikkoina ovat ruokapalleroiden lentoradan arviointi sekä looginen päättely. Otuksista huokuva nälkä muistuttaa kovasti painovoimaa, mutta niillä on myös muita ruoka-aiheisia ominaisuuksia, kuten mielialavaihtelut ja uneliaisuus, kullakin persoonallisuutensa mukaan. Eri ominaisuuksia yhdistelemällä on mahdollista päästä huikeisiin pistekomboihin.” Hungribles on puhtaasti mobiilipeli iOS-alustoille, ja se on suunniteltu vetoamaan kaikenikäisiin. Peli päätyikin pian julkaisunsa jälkeen viikon iPhone-peliksi yli sadassa maassa, minkä lisäksi peliä on hehkutettu monella taholla. Sittemmin peliin on jo lisätty uusi ilmaismaailma. Haapasalo toteaakin, että hyvä jatkotuki kuuluu olennaisena osana digitaaliseen julkaisuun, ja Hungriblesia kehitetään eteenpäin tätä silmälläpitäen.

Futuremarkilta on tulossa tämän vuoden puolella myös toinen peli, Unstoppable Gorg. Siitä julkaistaan iPadin lisäksi myös PC- ja XBLA-versiot; kyseessä onkin Futuremarkin ensimmäinen multiplatform-peli. Unstoppable Gorg on tornipuolustuspeli, mutta perinteinen se ei ole. ”Haluamme tuoda genreen jotain aivan uutta: liikuteltavat tornit ja uudelleenkonfiguroitavan puolustuksen. Pyrimme kaikissa peleissämme genren uudistamiseen gameplayn tasolla, ja uskomme tälläkin kertaa löytäneemme hyvän reseptin. Olemme myös todella innoissamme fiftari-retro-scifiteemasta, joka nyt on vaan ehkä hauskinta toteuttaa ikinä”, Haapasalo taustoittaa kehitysfilosofiaa. Myös Unstoppable Gorgiin on tulossa lisää sisältöä, sillä ideoita oli jopa liikaa yhteen julkaisuun.

Futuremarkilla on pohdittu suunnittelufilosofiaa pitkään. Esimerkki tästä saatiin aiemmin Shattered Horizonissa, jossa perinteinen FPS-räiskintä vietiin painottomaan tilaan. Haapasalo painottaakin, että pelilliset innovaatiot tutuissa genreissä ovat tärkeitä, samoin kuin vuorovaikutus pelaajien kanssa. Markkinoinnissa tärkeää on aktiivinen beta-testaus, joka vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Unstoppable Gorgin kohdalla järjestetään suljettu beta-vaihe, jossa sekä korjataan bugeja että hiotaan pelimekaniikkaa ja tasapainoa. Digitaalinen julkaisukanava mahdollistaa laajan testaustoiminnan, ja tästä saatiin hyviä kokemuksia Shattered Horizonin aikaan. Hungriblesin kohdalla samaa ei vielä saatu järjestettyä, sillä AppStore ei tue yhtä monipuolista testausta. Haapasalo kuitenkin lupailee, että asia ratkaistaan tulevaisuudessa. Sillä aikaa voimme kuitenkin odottaa Unstoppable Gorgin suljettua beta-testausta, josta kuulemma tiedotetaan lisää piakkoin.

Riikka Karhila

Summary in English

Espoo-based Futuremark Games Studio published their iOS Puzzle game Hungribles in July, but they are already finishing their next game Unstoppable Gorg, an innovative tower defense game for iPad, PC and XBLA. Futuremark Games Studio is a strong believer in innovation within familiar genres; this was visible in their previous game, zero gravity FPS game Shattered Horizon. Director Jaakko Haapasalo also emphasizes the value of active beta-testing and strong support for published games.