Uutiskirje 10/2011

Innogiant auttaa pelit alustalta toiselleOmia pelejään kehittävien studioiden lisäksi Suomesta löytyy kosolti menestysyritysten taustalla toimivia alihankkijoita. Tampereella toimiva Innogiant on yksi näistä taustalla vaikuttavista apujoukoista: Innogiantin kääntämä Angry Birds julkaistiin kesäkuussa Windows Phone 7:lle ja näin linnut lehahtivat taas uudelle alustalle.

Prank Entertainmentin Ant Raid niittää kehuja Suomalaiset pelistudiot ovat viime vuosina saaneet yhä parempaa palautetta niin pelaajilta kuin kriitikoiltakin. Suomen peliteollisuudella meneekin lujaa ja yksi näistä ilon aiheista on uusi tulokas, Tampereella päämajaansa pitävä Prank Entertainment.

Lucius – pojasta polvi pahenee Outokummussa pelikoulutuksensa saaneet Heikki Pulkkinen ja Johannes Aikio perustivat vuonna 2010 Helsinkiin Shiver Games -pelistudion. Pari vuotta uurastanut studio piristää nyt ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen PC-pelimarkkinoita esikoispelillään Luciuksella.

Koulutusta kosken kupeessa Tampere on vaivihkaa kohonnut aktiiviseksi pelikeskukseksi: pelistudioita on jo yli kaksikymmentä, ja alan kehitystä tukevat monet taustatahot Neogamesista ManseGamesiin ja Demolaan. Tampereella on myös huippuluokan pelitutkimusta ja koulutusohjelmia teollisuuden tarpeisiin. Tulevina vuosina kyseiset seikat vahvistavat varmasti Tampereen asemaa pelialan keskuksena.

Risteilyllä zombi-invaasion keskellä Oululainen Tuonela Productions johdattaa pelaajat nauttimaan aurinkoisesta Karibian-risteilystä. Alus tosin joutuu zombihyökkäyksen kohteeksi – mutta onko ero känniääliöiden ja zombien välillä lopulta kovinkaan suuri?

Uutiskirje 10/2011: Innogiant auttaa pelit alustalta toiselle

Omia pelejään kehittävien studioiden lisäksi Suomesta löytyy kosolti menestysyritysten taustalla toimivia alihankkijoita. Tampereella toimiva Innogiant on yksi näistä taustalla vaikuttavista apujoukoista: Innogiantin kääntämä Angry Birds julkaistiin kesäkuussa Windows Phone 7:lle ja näin linnut lehahtivat taas uudelle alustalle.

Innogiant perustettiin syksyllä 2009, kun neljä mobiilialan ammattilaista haaveili omasta pelistä. Tiimi kuitenkin koostui pelkistä koodareista, ja esimerkiksi graafikko puuttui joukosta täysin. Rahoitustakaan ei ollut, joten se päätettiin järjestää tekemällä alihankintatöitä muille studioille. Väliaikaiseksi aiottu ratkaisu kuitenkin työllisti tiimiä varsin hyvin, joten voimavarat päätettiinkin keskittää alihankintaan ja konsultointiin, kertoo Innogiantin hallituksen puheenjohtaja Joni Laaksonen.

Omat peli-ideat ovat vuosien varrella kypsyneet ja kehittyneet, mutta pelkillä konsepteilla ei rahoitusta saada; tarvittaisiin pitkälle hiottu demo. Toistaiseksi aikaa kehitystyölle ei kuitenkaan ole ollut. Haaveena on yhä, että tulevaisuudessa voitaisiin keskittyä myös omaan peliin.

Porttauksissa Innogiant on menestynyt varsin hyvin. Tiimin käsialaa ovat ruotsalaiselle TimeTrap-studiolle tehty Emberwind ja Legendo Entertainmentille tehty Spooky Spirits – iOS-pelejä molemmat. Lisäksi ansioluettelosta löytyy Angry Birdsin Windows Phone 7 -versio. Projektin aikataulu oli tiukka, mutta julkaisupäivästä tai laadusta ei haluttu tinkiä, joten pelin parissa painettiin pitkää päivää, muistelee Laaksonen.

Kehitys- ja julkaisualustana Windows Phone 7 on vielä altavastaajan asemassa. Innogiantilta se saa kuitenkin kehuja, joskin puuttuva natiivikoodin tuki on aiheuttanut tiimille harmaita hiuksia. Se kun pakottaa optimoimaan fysiikkamallinnuksen, joka on varsinkin Angry Birdsin kaltaisessa pelissä varsin merkittävässä osassa. Windows-puhelimiakaan ei ole vielä markkinoilla siinä määrin, että Windows Phone Marketplace pärjäisi kilpailijoilleen kauppapaikkana. Alustan tulevaisuuden suhteen tiimi uskaltaa kuitenkin olla optimistinen.

Tampereen peliyhteisö on Innogiantin mielestä yhä hieman hajanainen. "ManseGames on tehnyt hyvää työtä toimijoiden kartoittamiseksi ja yhteen saattamiseksi. Tampereella löytyy varmasti potentiaalia suureenkin kasvuun pelialalla”, Laaksonen kertoo. ManseGamesin ja Uuden tehtaan palveluita käytetään varmasti jatkossa enemmän, ja yhteistyötä paikallisten firmojenkin kanssa suunnitellaan.

Innogiant aikoo myös laajentaa toimintaa, mutta varovaisen harkitusti. Lisää väkeä palkataan tarpeen mukaan. Mobiilialustojen lisäksi osaamista löytyy myös konsolipuolella, ja esimerkiksi PlayStation Vita on alustana mielenkiintoinen.

Epävakaasta maailmantaloudesta Innogiantilla ei olla huolissaan. ”Uskomme pelialan kasvuun”, Laaksonen selittää. ”Maailmantalouden tilanne näkyy lähinnä rahoitusta haettaessa, ei niinkään pelien kysynnässä.”

Kun katsoo Angry Birdsin latauslukuja, on helppo olla samaa mieltä Laaksosen kanssa.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Tampere-based Innogiant is a small studio concentrating on game-porting and other contracting services. Originally the team wanted to create a game of their own, and sub-contracting was only a way to raise funds for independent development. However, time went by and plans changed. Currently Innogiant is focusing fully on technological contracting services. Their latest project was the Windows Phone 7 version of the popular Angry Birds game by Finnish Rovio.

IGDA Finland October Gathering - IGDA goes Tampere!

Hello fellow game developers! For the first time ever IGDA Finland Gathering will be organized outside Helsinki on October 4th. w00t!
(Photo by: Joe Carroll / Flickr)

Transfluent sponsors bus transportation from Helsinki to Tampere and local game studios sponsor drinks at the IGDA Finland Gathering at Jack the Rooster pub! Join us to an exciting trip to Tampere, learn more about local game development scene and party!

Registration: Binding reservations to the bus (sponsored by Transfluent) (leaves at 4PM from Helsinki, and will be back in Helsinki around 2.30-3AM!)

You can also come by car, bus, trains or plane. Jack the Rooster and Uusi Tehdas are within walking distance from the bus and railway station.

Register to the event at Jack the Rooster (sponsored by Imgsystems, Autodesk, Colossal Order, Kyy Games, Traplight Games, InnoGiant, Prank Entertainment and 10Tons).

What's going to happen in Tampere: 6.15 PM Welcome to Uusi tehdas by Director Petri Räsänen (Väinö Linnan Aukio 15, 3rd floor) 6.30-7.15 PM Ernest Adams on Game Design 7.30-7.35 PM Manse Games - what's that? 7.35-8 PM Chill out, drinks and snacks at the Uusi Tehdas 8 PM Pub night starts at Jack the Rooster (Satakunnankatu 13B) 8.30-8.45 PM Sponsor presentations: Imgsystems, Autodesk, Colossal Order, Kyy Games, Traplight Games, InnoGiant, Prank Entertainment and 10Tons

-00.30 AM Party!

IGDA FINLAND OCTOBER GATHERING Place: Jack the Rooster, Satakunnankatu 13 B, Tampere (map) Time: Tuesday, 4th of October, doors open at 8PM

Uutiskirje 09/2011

Apua luvassa 3D-käyttöliittymien kehitykseen3D-käyttöliittymien kehitystyön alkuun pääsee nyt helpommin kuin koskaan, mutta edessä on monta mutkaa. Aalto-yliopiston tutkija Tuukka Takala pureutuu kolmiulotteisten käyttöliittymien haasteisiin ja pyrkii tarjoamaan ratkaisuja yleisimpiin ongelmiin.

Almost Human putsaa tomut luolaholveista Espoolainen Almost Human ilahduttaa luolaseikkailujen ystäviä nostalgiahenkisellä Legend of Grimrock -roolipelillään. Loppuvuodesta julkaistava Legend of Grimrock kumartaa legendaarisen Dungeon Masterin suuntaan, mutta tarjoaa silti modernin näkemyksen perinteisiin luolaseikkailuihin. Vanhan liiton roolipelaajat ovatkin olleet innostuneita; luolaseikkailujen genre kun on ollut henkitoreissaan jo pitkään.

Uutta pelattavaa Futuremark Games Studiolta Shattered Horizonista tuttu espoolainen Futuremark Games Studio julkaisi heinäkuun lopulla Angry Birdsin haastajaksikin mainitun Hungribles-pulmapelinsä. Tämän vuoden puolella luvassa on vielä toinenkin peliuutuus, tornipuolustuspeli Unstoppable Gorg.

KAJAK aloittaa lukukauden ennätysmäärällä opiskelijoita Kajaanin ammattikorkeakoulun pelituotannon koulutusohjelma KAJAK aloittaa syyskuussa uuden lukuvuoden ja monipuolistaa koulutustarjontaansa. Yhteyksiä yritysmaailmaan on vahvistettu, ja oppilaspelejä myyvä Kajak Games jatkaa toimintaansa.

Rentoa piraattimenoa Nitro Gamesilta Kotkalainen Nitro Games keskittyy casual-pelien sijasta perinteisempään pelaamiseen, ja studion julkaisulistalta löytyvätkin mm. East India Company ja Commander: Conquest of the Americas. Mutta joskus studionkin pitää saada rentoutua, ja nyt Nitro Games irrotteli julkaisemalla rennolla poljennolla etenevän PC-pelin Pirates of Black Cove. Black Coven piraatit lähtivät seilaamaan elokuun alussa.

Uutiskirje 09/2011: Rentoa piraattimenoa Nitro Gamesilta

Kotkalainen Nitro Games keskittyy casual-pelien sijasta perinteisempään pelaamiseen, ja studion julkaisulistalta löytyvätkin mm. East India Company ja Commander: Conquest of the Americas. Mutta joskus studionkin pitää saada rentoutua, ja nyt Nitro Games irrotteli julkaisemalla rennolla poljennolla etenevän PC-pelin Pirates of Black Cove. Black Coven piraatit lähtivät seilaamaan elokuun alussa.

Vuonna 2007 perustettu Nitro Games toimii noin 20 työntekijän vahvuudella, ja PC-peleistä aloittanut studio on laajentanut osaamistaan konsoleille sekä mobiilipeleihin. Satamakaupunkina tunnettuun Kotkaan Nitro Games juurtui helposti, sillä alueella on tarjolla sekä tukea pelialan yrityksille että yhteistyömahdollisuuksia esim. Kymenlaakson AMK:n kanssa.

”Peliala on luonnostaan jatkuvassa muutostilassa. Tulevaisuus näyttää hyvältä, koska eri tapoja pelata syntyy koko ajan lisää. Me keskitymme core-pelaamiseen ja uskomme, että perinteinen ydinpelaaminen ei sinällään ole katoamassa mihinkään, vaikka uusia tapoja pelata nouseekin solkenaan”, pohtii Nitro Gamesin toimitusjohtaja Jussi Tähtinen.

Nitro Gamesin peleissä piraatit ja purjelaivat ovat tuttua tavaraa, mutta Pirates of Black Cove lähestyy aihetta melko rennolla otteella. ”Aikaisempien pelien kehityksessä syntyi nippu ideoita, jotka eivät suoraan sopineet vakavahenkisempiin peleihin. Päätimme sitten irrotella kunnolla ja tehdä pelin, joka ei ota itseään liian vakavasti”, Tähtinen kertoo.

Pirates-klassikon suuntaan nyökkäävä Pirates of Black Cove syntyi noin 10 kuukaudessa. Nitro Gamesin aiempaa tuotantoa kevyempi ja suoraviivaisempi peli toimii varmasti laajemmallekin pelaajakunnalle, vaikka pelifanaatikotkin löytänevät siitä omat juttunsa. ”Black Coven vahvuuksia ovat yllätyksellisyys ja huumori. Tempo on verrattain rauhallinen, mutta peli tarjoaa jatkuvasti yllättäviä käänteitä”, Tähtinen summaa.

Julkaisijana Black Covella on Paradox Interactive, joka myös hoitaa digitaalisen jakelun sekä perinteisemmän vähittäismyynnin. Nitro Games odottaa Black Coven myyntikaaren olevan genrelle tyypillisesti melko pitkä. Sen vahvistamiseksi peliä aiotaan myös tukea pitkään. ”Julkistamme uutisia verrattain pian”, Tähtinen lupailee.

Pelialalla ei sovi jäädä lepäilemään laakereilla, mikä Nitro Gamesillakin tiedostetaan. Toimintapeleihin keskittyvä tytäryhtiö Octane Games julkaisee piakkoin ensimmäisen pelinsä, vanhojen hyvien aikojen muottiin valetun Wasteland Angel -räiskinnän. Ensi vuoden aikataulussa on toimintaseikkailu Raven’s Cry, jonka Topware Interactive julkaisee PC:lle, Xbox 360:lle ja PS3:lle. Pelistä saatiin jo maistiaisia Gamescomissa, ja vastaanotto oli lupaava.

Rieti Ryysy

Summary in English

In early August, Kotka-based Nitro Games released the humorous pirate PC-game Pirates of Black Cove. Nitro Games was founded in 2007 and has already released games such as East India Company and Commander: Conquest of the Americas. Black Cove continues the pirate tradition of Nitro Games, but is lighter in regards to both tone and gameplay mechanics. As for the future, Nitro Games already has two games in the pipeline by their affiliate Octane Games: old school shooter Wasteland Angel (released soon) and action-adventure Raven's Cry (release planned for 2012).