Uutiskirje 06/2011: Pelit esiin myös Suomen festarikesässä

Kovassa nosteessa oleva peliala näkyy tänä kesänä myös festareilla, kun Turun ammattikorkeakoulu esittelee pelikoulutusta Ruisrockissa. Pelien mainonta onkin monipuolistumassa suuren maailman malliin.

Puhelinoperaattorit ovat jo pitkään tarjonneet festarikansalle jos jonkinlaisia chillaustiloja, ja nyt pelien päänavaus Suomen festivaaleilla tulee oppilaitosten taholta. Turun ammattikorkeakoulu on solminut viime vuonna kolmivuotisen yhteistyösopimuksen Ruisrockin kanssa festarimainonnasta ja erilaisista harjoittelumahdollisuuksista opiskelijoille.

Tänä vuonna heinäkuun 8.–10. päivä järjestettävässä Ruisrockissa markkinointiin kuuluu Turun AMK:n ja yliopiston yhteisen Game Tech & Arts Labin koju. Projektipäällikkö Taisto Suomisen mukaan tarkoitus on esitellä Turussa järjestettävää pelialan koulutusta ja paikallista peliyhteisöä, kuten Load-pelikerhoa. Festivaalien kohdeyleisössä on kouluille paljon potentiaalisia hakijoita, joten koululla tehtyjä pelejä kannattaa tuoda festarikansan nähtäville: osa vieraista voi innostua hakemaan opiskelupaikkaa juuri pelialalle valmistavista oppilaitoksista.

Suomessa pelimainonta onkin vähitellen levinnyt suuren yleisön tietoisuuteen. Sonyn PlayStation®3-pelit ovat olleet näkyvästi esillä Big Brother -talon elämässä ja nähtiinpä talossa vieraana LittleBigPlanetin Sackboy-hahmokin. Jotkut saattavat muistaa myös Helsingin rautatieasemalla takavuosina nähdyn seulaksi ammutun auton, jolla mainostettiin EA:n Black-peliä.

Ulkomailla mainonta on jo räväkämpää. Yhdysvalloissa EA on palkannut näyttelijöitä osoittamaan mieltään Dante's Inferno -peliä vastaan ja mainostanut Dead Space 2 -peliään "Äitisi vihaa tätä peliä" -viraalikampanjalla. Sony taas hämmensi kansaa PlayStation®Networkissa julkaistulla realitysarjallaan Tester, jossa etsittiin Sonyn talliin täydellistä QA-testaajaa.

Tänä vuonna EA aikoo mainostaa tulevaa Alice: Madness Returns -peliään englantilaisilla Download-rockfestivaaleilla, joilla yleisö pääsee nauttimaan pelin hengen mukaisesta teehetkestä moshpitiltä toiselle vaeltaessaan.

Suuren yleisön tavoittaminen on tärkeää koko peliteollisuudelle, joten jää nähtäväksi, ovatko pelit jatkossa yhä enemmän esillä myös rockfestivaaleilla ja muissa vastaavissa tapahtumissa.

Tuomo Karvonen

Uutiskirje 06/2011: Kyy Gamesilta keräilykorttipeli älylaitteille

Tamperelaisen Kyy Games -pelistudion uutuus Cabals: The Card Game toteuttaa monen keräilykorttipelejä harrastavan unelman: korttipeli kulkee nyt mukana kaikkialle.

Cabals: The Card Game julkaistaan loppukesästä 2011 iOS- ja Android-laitteille sekä nettiselaimille. Kyy Gamesin toimitusjohtaja Mika Rosendahlin mukaan kosketusnäytöt, virtuaalisuus ja nettiympäristö tuovat lajityyppiin paljon uusia mahdollisuuksia, sillä nyt korttikokoelmaa ja pakkoja on helppo hallita ja vastustajia löytyy milloin ja missä tahansa. Lisäksi pelimekaniikassa pystytään tekemään asioita, jotka eivät toimisi perinteisissä korttipeleissä.

Cabalsin maailmaa on ollut luomassa myös Finlandia-palkittu kirjailija Johanna Sinisalo, joten mystiikan ja kansantarinoiden värittämä peli vie varmasti mukanaan.

Tekijöiden omasta keräilykortti-innostuksesta alkunsa saanut Cabals on kehittäjille todellinen lempilapsi. Pitkään muhinutta ideaa työstettiin muiden projektien taustalla, kunnes Kyy Gamesin porukka sai viimein upottaa hampaansa varsinaiseen tuotantoon. ”Cabals on meille pitkän tähtäimen projekti. Meillä on jo suunnittelupöydällä tukku uusia ominaisuuksia, kortteja ja muita lisäyksiä, joita tuomme peliin julkaisun jälkeen säännöllisesti ilmestyvinä päivityksinä”, Rosendahl summaa.

Kyy Games on aiemmin julkaissut roolipelielementeillä maustetun tornipuolustuspelin Legends of Elendria: The Frozen Maiden sekä kaikenikäisiä kutkuttavan kaaoksenhallintapelin Cooties – the Revenge of the Appendix.

Rosendahl näkee peliteollisuuden ja pelialan yritysten suurimpana haasteena uudenlaisen toimintaympäristön ymmärtämisen. Hänen mukaansa mahdollisuuksia ja tarpeita on valtavasti, mikäli firmat löytävät oman näkökulmansa, hyödyntävät vahvuuksiaan ja etsivät oikeat yhteistyökumppanit.

Cabals: The Card Gameen voi tutustua osoitteessa www.cabalsgame.com

Sonja Karvonen

Finnish Game Industry newsletter by Walkthru & IGDA Finland

This is something we are very happy and excited about! IGDA Finland together with IGDA industry partner Walkthru will start putting out news from Finnish Game Industry through IGDA Finland channels. The newsletter will be written in Finnish and the first one is coming out within a week! Stay tuned!

The newsletter will cover topical issues from Finnish game industry, everything from news to good feeling and buzz. If you want to share some news and positive wibes from your studio, let us know! The writing part will be done by Walkthru and layout & distribution by IGDA Finland.

IGDA Finland June Gathering aka Summer Party!

Hi everyone! Summer is here and IGDA Finland Summer Party is just weeks away. This year IGDA Finland Summer Party is organized together with Redlynx!

Many of you have enjoyed Trials HD and Monster Trucks Nitro but what's cooking next? Come to Cuba bar to find out! Redlynx will also be offering some summer drinks.

After June Gathering it is time to wish you enjoyable and fun summer holidays! See you in Fall 2011!

IGDA FINLAND JUNE GATHERING Place: Cuba Bar, Erottajankatu 4, 00120 Helsinki (map: http://igda.fi/?page_id=5) Time: Tuesday, 14th of June, doors open at 19:00

IGDA Finland May Gathering: Uplause and Housemarque in the spotlight

In case you missed it May's Gathering was a smashing success. Cuba was fully packed again with 180 partygoers. We know it already but those who don't: IGDA Finland Gathering is so cool that people come to IGDA Finland Gatherings all over the world. This time we had visitors from Canada (Jason Della Rocca / Perimeter Partners) and the US (Jeferson Valadares / Flurry) ;) Naturally also the crème de la crème of Finnish game industry was there from IGDA Affiliate studios and Industry Partners to cool IGDA student club from Tampere (Score) and Turku area, guys from Remedy, Kuuasema (they just released their 1st game Supersonic), Digital Chocolate, Housemarque, Turmoil Games and so on and so on! Wow! What a night! Thanks everyone!

More photos from the May Gathering.

We had double feature from Uplause and Housemarque. Uplause is innovative games startup. They do Massively Multiplayer Audience Games meaning that they bring simple games to mass audience in concerts, nightclubs, hockey games and other mass events. IGDA visitors were able to try out Blackjack á la Uplause. In their version players needed to shout if they wanted another card. That’s social for sure and a lot of fun as well!

Housemarque released their highly appraised Outland at the end of April and were kind enough to give IGDA visitors a chance to see what it is all about. At IGDA May Gathering super-pretty Outland represented totally different gaming experience from Uplause audience games. On top of that Uplause and Housemarque were sponsoring drinks!

Uplause party challenge:

Housemarque's Outland

Next IGDA Finland Gathering is on 14th of June right after E3 expo. We have something special for you also in June! See you then! After June IGDA goes to summer holidays and will be back in Autumn 2011.