Uutiskirje 06/2011: Ovelin ojentaa kitaran kouraan

Kitarasankaruus, tai edes kohtalainen soittotaito, olisi hieno juttu, mutta monelta aloittelijalta loppuu motivaatio alkuinnostuksen laannuttua. Tamperelainen pelistudio Ovelin aikoo korjata asian kitarapeli WildChordsilla, joka pitää motivaation yllä ja todella opettaa soittamaan.

Studion toinen perustaja Mikko Kaipainen kiteyttää pelin näin: "Guitar Hero oikealle kitaralle, mielekkäällä sisällöllä ja täysin omanlaisella toteutuksella". Opetuksellisia elementtejä ei kuitenkaan erikseen korosteta, vaan suunnittelijat luottavat siihen, että pelin pelaaminen oikealla kitaralla opettaa pelaajaa luontevasti. Ovelinin käyttämän signaalikäsittelytekniikan ansiosta pelaaja saa välittömästi palautetta harjoituksen (eli kentän) suorittamisesta, ja taitoja on pakko kartuttaa, sillä eteneminen riippuu kenttien (eli harjoitusten) suorittamisesta hyväksyttävällä tasolla.

Alalla Ovelin on saanut kiitosta omaperäisestä ideastaan, ja tunnustusta on tullut myös useista eri kilpailuista. Kaipaisen mukaan kilpailuilla on ollut useampiakin positiivisia vaikutuksia. Alkuvaiheessaan Ovelin on panostanut varsinkin liiketoimintamallin ja konseptin kehittämiseen, ja Kaipainen kertoo kilpailuiden olleen erittäin hyvä tapa näiden ajatusten testaamiseen. Lisäksi kilpailuilla on myös imagoarvoa sekä omat rahalliset etunsa.

Ovelin on varsin nuori firma: se perustettiin loppuvuodesta 2010, ja WildChords on sen ensimmäinen projekti. Perustajat Mikko Kaipainen ja Christoph Thür halusivat luoda oman pelinsä ja samalla ratkaista varsin yleisen ongelman: monien muiden tapaan parivaljakon oma kitaransoitto tyrehtyi aikoinaan motivaation puutteeseen, ja tähän pulmaan WildChords on yksi ratkaisu.

Rahoitus on järjestynyt sekä omasta takaa että julkiselta puolelta (mm. AVEK, Tekes ja Keksintösäätiö), ja sen turvin Ovelin on koonnut pienen mutta osaavan tiimin. Tällä hetkellä eniten vahvistuksia kaipaa tiimin tekninen puoli, johon ollaan aktiivisesti rekrytoimassa kehittäjiä. Myös rahoituspohjan vahvistaminen yksityisen pääoman osalta on edelleen ajankohtaista.

Julkaisualustaksi Ovelin on valinnut iPadin, ja julkaisuajankohta sijoittuu alkusyksyyn. Studio on myös aikeissa laajentaa alustavalikoimaa jo vuoden loppuun mennessä. Luontainen kohderyhmä WildChordsille ovat soittoharrastuksensa vasta aloittaneet sekä soittamisen alkuvaiheessa lopettaneet. Ovelinin mukaan kitara poimitaan useimmiten käteen 7–12-vuotiaana, joten WildChordsin tavoittelema ydinkuluttaja on melko hyvin selvillä. ”Olemme tosin saaneet todella hyvää palautetta demosta myös aikuisilta käyttäjiltä, joten konsepti tuntuu toimivan myös laajemmalle kohdeyleisölle”, Kaipainen lisää.

Varsin yksilöllistä projektiaan vetävä Ovelin on luottavainen tulevaisuuden suhteen. Oma idea on vahva, ja pelialan kehitys on muutenkin ollut positiivista.

"Keskitymme täysin WildChordsin kehittämiseen ja uskomme, että musiikin ja musiikkiharrastusten parissa riittää varmasti paljon uusia hyödyntämistapoja ja laajentumismahdollisuuksia ideallemme”, Kaipainen summaa.

"Alaa seuratessa pelialan rahoitustilannetta ei voi ainakaan haukkua huonoksi, jos ottaa huomioon viime aikoina uutisoidut suomalaisten yritysten saamat ulkomaiset rahoitukset. Lisäksi Suomesta löytyy paljon osaamista, joka tulee varmasti auttamaan uusien menestystarinoiden luomisessa", Kaipainen toteaa.

Rieti Ryysy

Uutiskirje 06/2011: Pelit esiin myös Suomen festarikesässä

Kovassa nosteessa oleva peliala näkyy tänä kesänä myös festareilla, kun Turun ammattikorkeakoulu esittelee pelikoulutusta Ruisrockissa. Pelien mainonta onkin monipuolistumassa suuren maailman malliin.

Puhelinoperaattorit ovat jo pitkään tarjonneet festarikansalle jos jonkinlaisia chillaustiloja, ja nyt pelien päänavaus Suomen festivaaleilla tulee oppilaitosten taholta. Turun ammattikorkeakoulu on solminut viime vuonna kolmivuotisen yhteistyösopimuksen Ruisrockin kanssa festarimainonnasta ja erilaisista harjoittelumahdollisuuksista opiskelijoille.

Tänä vuonna heinäkuun 8.–10. päivä järjestettävässä Ruisrockissa markkinointiin kuuluu Turun AMK:n ja yliopiston yhteisen Game Tech & Arts Labin koju. Projektipäällikkö Taisto Suomisen mukaan tarkoitus on esitellä Turussa järjestettävää pelialan koulutusta ja paikallista peliyhteisöä, kuten Load-pelikerhoa. Festivaalien kohdeyleisössä on kouluille paljon potentiaalisia hakijoita, joten koululla tehtyjä pelejä kannattaa tuoda festarikansan nähtäville: osa vieraista voi innostua hakemaan opiskelupaikkaa juuri pelialalle valmistavista oppilaitoksista.

Suomessa pelimainonta onkin vähitellen levinnyt suuren yleisön tietoisuuteen. Sonyn PlayStation®3-pelit ovat olleet näkyvästi esillä Big Brother -talon elämässä ja nähtiinpä talossa vieraana LittleBigPlanetin Sackboy-hahmokin. Jotkut saattavat muistaa myös Helsingin rautatieasemalla takavuosina nähdyn seulaksi ammutun auton, jolla mainostettiin EA:n Black-peliä.

Ulkomailla mainonta on jo räväkämpää. Yhdysvalloissa EA on palkannut näyttelijöitä osoittamaan mieltään Dante's Inferno -peliä vastaan ja mainostanut Dead Space 2 -peliään "Äitisi vihaa tätä peliä" -viraalikampanjalla. Sony taas hämmensi kansaa PlayStation®Networkissa julkaistulla realitysarjallaan Tester, jossa etsittiin Sonyn talliin täydellistä QA-testaajaa.

Tänä vuonna EA aikoo mainostaa tulevaa Alice: Madness Returns -peliään englantilaisilla Download-rockfestivaaleilla, joilla yleisö pääsee nauttimaan pelin hengen mukaisesta teehetkestä moshpitiltä toiselle vaeltaessaan.

Suuren yleisön tavoittaminen on tärkeää koko peliteollisuudelle, joten jää nähtäväksi, ovatko pelit jatkossa yhä enemmän esillä myös rockfestivaaleilla ja muissa vastaavissa tapahtumissa.

Tuomo Karvonen

Uutiskirje 06/2011: Kyy Gamesilta keräilykorttipeli älylaitteille

Tamperelaisen Kyy Games -pelistudion uutuus Cabals: The Card Game toteuttaa monen keräilykorttipelejä harrastavan unelman: korttipeli kulkee nyt mukana kaikkialle.

Cabals: The Card Game julkaistaan loppukesästä 2011 iOS- ja Android-laitteille sekä nettiselaimille. Kyy Gamesin toimitusjohtaja Mika Rosendahlin mukaan kosketusnäytöt, virtuaalisuus ja nettiympäristö tuovat lajityyppiin paljon uusia mahdollisuuksia, sillä nyt korttikokoelmaa ja pakkoja on helppo hallita ja vastustajia löytyy milloin ja missä tahansa. Lisäksi pelimekaniikassa pystytään tekemään asioita, jotka eivät toimisi perinteisissä korttipeleissä.

Cabalsin maailmaa on ollut luomassa myös Finlandia-palkittu kirjailija Johanna Sinisalo, joten mystiikan ja kansantarinoiden värittämä peli vie varmasti mukanaan.

Tekijöiden omasta keräilykortti-innostuksesta alkunsa saanut Cabals on kehittäjille todellinen lempilapsi. Pitkään muhinutta ideaa työstettiin muiden projektien taustalla, kunnes Kyy Gamesin porukka sai viimein upottaa hampaansa varsinaiseen tuotantoon. ”Cabals on meille pitkän tähtäimen projekti. Meillä on jo suunnittelupöydällä tukku uusia ominaisuuksia, kortteja ja muita lisäyksiä, joita tuomme peliin julkaisun jälkeen säännöllisesti ilmestyvinä päivityksinä”, Rosendahl summaa.

Kyy Games on aiemmin julkaissut roolipelielementeillä maustetun tornipuolustuspelin Legends of Elendria: The Frozen Maiden sekä kaikenikäisiä kutkuttavan kaaoksenhallintapelin Cooties – the Revenge of the Appendix.

Rosendahl näkee peliteollisuuden ja pelialan yritysten suurimpana haasteena uudenlaisen toimintaympäristön ymmärtämisen. Hänen mukaansa mahdollisuuksia ja tarpeita on valtavasti, mikäli firmat löytävät oman näkökulmansa, hyödyntävät vahvuuksiaan ja etsivät oikeat yhteistyökumppanit.

Cabals: The Card Gameen voi tutustua osoitteessa www.cabalsgame.com

Sonja Karvonen

Finnish Game Industry newsletter by Walkthru & IGDA Finland

This is something we are very happy and excited about! IGDA Finland together with IGDA industry partner Walkthru will start putting out news from Finnish Game Industry through IGDA Finland channels. The newsletter will be written in Finnish and the first one is coming out within a week! Stay tuned!

The newsletter will cover topical issues from Finnish game industry, everything from news to good feeling and buzz. If you want to share some news and positive wibes from your studio, let us know! The writing part will be done by Walkthru and layout & distribution by IGDA Finland.

IGDA Finland June Gathering aka Summer Party!

Hi everyone! Summer is here and IGDA Finland Summer Party is just weeks away. This year IGDA Finland Summer Party is organized together with Redlynx!

Many of you have enjoyed Trials HD and Monster Trucks Nitro but what's cooking next? Come to Cuba bar to find out! Redlynx will also be offering some summer drinks.

After June Gathering it is time to wish you enjoyable and fun summer holidays! See you in Fall 2011!

IGDA FINLAND JUNE GATHERING Place: Cuba Bar, Erottajankatu 4, 00120 Helsinki (map: http://igda.fi/?page_id=5) Time: Tuesday, 14th of June, doors open at 19:00