Uutiskirje 12/2011: Mountain Sheep tasapainoilee menestykseen
/Mountain Sheep on monille jo tuttu, onhan studiolla takanaan useita iOS-projekteja, kuten Minigore sekä Remedyn ja Cornfox & Brothersin kanssa tuotettu Death Rally. Studion uudesta Bike Baron -pelistä tulikin välittömästi jymymenestys, joka kohosi mm. iPad- ja iPhone-myyntilistoilla ykkössijalle yli 60 maassa – ilman perinteistä mainoskampanjaa.
Vuonna 2006 perustettu Mountain Sheep työllistää nykyään seitsemän pelinkehittäjää. Lisäksi itsenäisellä studiolla on yhteistyökumppaneita, kuten helsinkiläinen Cornfox & Brothers ja lontoolainen Qwiboo, jonka kanssa Mountain Sheep tuotti Bike Baronin. Trials-pelin taustalta löytyykin juuri yhdistelmä itsenäisyyttä ja yhteistyötä.
"Bike Baronin idea oli pyörinyt studiolla jo pidemmän aikaa, mutta hyvä väli projektille tuli vasta Death Rallyn jälkeen", kertoo Timo Vihola, yksi Mountain Sheepin perustajista ja pääsuunnittelijoista.
"Pelimoottori on Mountain Sheepin oma, Box2D-fysiikkamallinnuksella. Muutokset ja jatkokehitys on tehty yhteistyössä Qwiboon kanssa", jatkaa Kimmo Vihola, Bike Baronin tuottaja.
"Bike Baron on saanut kehuja pelattavuudestaan ja koukuttavuudestaan, mutta pelin kenttäeditori tuo mukaan aivan uuden ulottuvuuden. Se valaa mainion pohjan pelaajayhteisölle ja helpottihan se jo kehitysurakkaakin", pohjustaa Vladimír Roth Qwiboolta.
"Halusimme houkutella pelaajayhteisön mukaan ja tarvitsimme muutenkin hyvän kenttäeditorin. Aluksi ajattelimme tehdä kentät suoraan 3D-ohjelmistosta tuotavilla radoilla, mutta päädyimme tähän helpompaan ja parempaan ratkaisuun. Jokainen ylimääräinen askel on kuitenkin haaskausta, ja nyt ei tarvinnut arvailla miten kenttä toimii pelatessa, kun sen pystyi välittömästi testaamaan", Mountain Sheepin Mirko Koponen kertoo.
Pyöräparoni oli välitön myyntimenestys. Neljän ensimmäisen päivän aikana peliä myytiin yli 150 000 kappaletta, ja viidessä viikossa myynti nousi jo yli 500 000 kappaleeseen. Menestystarinan kirjoittamisessa Mountain Sheep luotti pelin laatuun ja puskaradioon. Perinteiseen markkinointiin, kuten lehti- tai TV-mainoksiin, resursseja ei juuri ohjattu. Studio keskittyi aktivoimaan Bike Baronin pelaajayhteisöä ja nostamaan peliä puheenaiheeksi.
"Olimme varmoja, että Bike Baron uppoaa pelaajiin, mutta näin suurta suosiota emme osanneet arvata. Se oli todellakin yllätys ja hyvin iloinen sellainen", Koponen kertoo.
"Puskaradio on todistanut meille tehonsa niin monesti jo ennen Bike Baroniakin, että se oli jo alusta lähtien markkinointistrategiamme. Yhteisön sekä sen jäsenten kiinnostuksen ylläpitäminen on markkinointina huomattavasti tehokkaampaa kuin lyhyen aikaa esillä olevat mainokset", Timo Vihola kertoo. "Samoin päivitykset ja lisäsisältö ovat aina osa ladattavien pelien markkinointia, sillä ne nostavat pelin uudestaan puheenaiheeksi", Koponen jatkaa.
Mountain Sheepillä aiotaan jatkaa tiiviinä ja tehokkaana studiona. Laajeneminen ei ole poissuljettua, mutta se ei ole itseisarvo. "Meillä ei ole suunnitelmissa kasvaa tai laajentua kovinkaan suureksi. Pienenä firmana on helppoa pysyä tiiviinä", kertoo Kimmo Vihola.
"Digitaaliset kauppapaikat ovat ehdottomasti niin meidän kuin pelialankin tulevaisuus. Tietenkin myös hyllypelit pysyvät mukana, mutta emme näe niitä osana meidän tulevaisuuttamme. Olemme edelleen iOS-pelinkehittäjiä, mutta toki meitä kiinnostavat kaikki alustat", hän summaa.
Rieti Ryysy
Summary in English
Helsinki-based Mountain Sheep – known for such iOS games as Minigore and Death Rally with Remedy – struck gold with trials game Bike Baron. The game shot to the top of several best seller lists immediately after it was published. Mountain Sheep bases its success on high quality games, attention paid to the game community and word of mouth marketing.